English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سفر محمدجواد ظریف به ترکیه

آذوح: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه به استانبول رفته است. رسانه‌های ایران و ترکیه روابط دو کشور، مسائل سوریه و دیگر تحولات منطقه را موضوع‌های اصلی گفت‌وگوهای دو طرف اعلام کرده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه صبح روز شنبه (۲۹ اسفند/ ۱۹ مارس) وارد استانبول شد. ظریف در فرودگاه استانبول به خبرنگاران گفت، تبادل نظر درباره مسائل و تحولات منطقه‌ای از جمله اهداف سفر او به ترکیه است.

ظریف در این سفر با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور، احمد داوداوغلو، نخست وزیر و مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

روابط دو کشور ایران و ترکیه به‌رغم همسایگی و مناسبات گسترده اقتصادی، در سال‌های اخیر تحت تاثیر مواضع متفاوت آنها در مورد جنگ داخلی سوریه، با تنش‌های معینی همراه بود. ایران از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که ترکیه از مخالفان اسد جانبداری می‌کند و خواهان برکناری اسد است.

سفر ظریف به استانبول تنها چند روز پس از اعلام خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه صورت می‌گیرد، روسیه مهمترین پشتیبان رژیم بشار اسد است و از سپتامبر ۲۰۱۵ با ورود فعال به جنگ داخلی سوریه، تعادل قوا در این کشور را به نفع رژیم اسد تغییر داده است.

اما روسیه ۱۴ مارس به‌طور ناگهانی اعلام کرد که بخش عمده نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند. احتمالا یکی دیگر از موضوع‌های گفت‌وگوی ظریف با مقام‌های ترکیه خروج نیروهای روسیه از سوریه و پیامدهای آن خواهد بود.

از سوی دیگر روز جمعه، ۱۸ مارس، کردهای شمال سوریه به‌طور یکجانبه اعلام خودمختاری کردند. ترکیه اعلام کرده با این اقدام کردهای سوری مخالف است ایران نیز احتمالا موضع مشابهی دارد و به‌نظر می‌رسد این موضوع نیز در دیدار ظریف با مقام‌های ترکیه مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter