English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

روحانی: تعامل سازنده با دنیا از بخش‌های مهم در اقتصاد مقاومتی است

آذوح: حسن روحانی روز سه‌شنبه سوم فروردین «تعامل سازنده با دنیا» را یکی از «بخش‌های مهم در اقتصاد مقاومتی» دانست. این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی روز اول فروردین کاهش وابستگی به اقتصاد جهانی را به معنای «پیشرفت» و از اقدامات لازم برای به گفته او «تحقق اقتصاد مقاومتی» عنوان کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رییس جمهوری ایران در جمع مدیران مناطق آزاد گفت که «اقتصاد مقاومتی با اقدام، عمل، برنامه‌ریزی و پرهیز از شعار محقق می‌شود».

 آقای روحانی اضافه کرد: «یکی از بخش‌های مهم و مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تعامل سازنده با دنیاست و مسیر دولت یازدهم از خرداد ۹۲ اقتصاد مقاومتی بوده و هست».

وی «کاهش اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی»، «افزایش صادرات غیرنفتی»، «کاهش تورم» و «ایجاد ثبات اقتصادی» را جزو سیاست‌های دولت یازدهم دانست و افزود: «عمده اینها نکاتی است که درچارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته‌اند».

آقای روحانی روز اول فروردین نیز با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «اقتصاد مقاومتی مسیر برنامه‌های اقتصادی دولت است».

در همان روز اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری اعلام کرده بود که «۱۲ برنامه ملی» با هدف «تحقق اقتصاد مقاومتی» تدوین شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مانند سال‌های اخیر، سال ۹۵ را نیز با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است.

وی پیش از این نیز بار‌ها بر «اقتصاد مقاومتی» که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شود، تاکید کرده بود.

رهبر ایران روزهای واپسین سال گذشته نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، مبنی بر اینکه «اگر تمام اطراف کشور ما را هم حصار بکشند» این نهاد در ساخت موشک دچار مشکل نمی‌شود، گفته بود «این یعنی پیشرفت».

در مقابل اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۲۲ اسفند پارسال بدون اشاره مستقیم به سخنان آقای خامنه‌ای گفته بود: «مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشیم».

«هدف‌گذاری دولت» برای رسیدن به رشد اقتصادی پنج درصد

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود «هدف‌گذاری دولت» در سال ۹۵ را رسیدن به رشد اقتصادی پنج درصد ذکر کرد و افزود: «باید بر تلاش‌ها برای رشد و رونق اقتصادی و شکستن کامل رکود افزوده شود و بانک‌ها باید در این عرصه وارد میدان شوند».

رییس جمهوری ایران در پیام نوروزی خود نیز با اشاره به توافق اتمی وین و تلاش ایران برای افزایش فروش نفت ابراز امیدواری کرده بود که سال ۹۵ رشد اقتصادی کشور به پنج درصد یعنی «دو برابر متوسط ۱۰ ساله گذشته» برسد.

در همین حال حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، روز دوم فروردین گفته بود که«با حرکت‌های لاک‌پشتی» تیم اقتصادی دولت «نمی‌شود اقتصاد ایران را راه انداخت» و این اقدام «نیاز به تصمیمات جسورانه دارد».

وی تاکید کرده بود که تیم اقتصادی دولت باید رشد اقتصادی و تورم را با هم در نظر داشته باشد نه اینکه «همه همت خود را برای کنترل تورم بگذارد و شاخص رشد اقتصادی برایش در درجه دوم اهمیت باشد».

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی نرخ تورم روند کاهشی داشته و نسبت به دولت سابق تقریباً نصف شده است. با این حال افزایش نرخ رشد اقتصادی روند یکنواختی نداشته است.

در سال ۹۳ رشد اقتصادی ایران به سه درصد رسید اما افزایش آن ادامه پیدا نکرد و این رقم در نه ماه اول سال گذشته، هفت دهم درصد بوده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter