English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اوراق پاناما؛ بزرگترین افشاگرى فساد مالى در سطح جهان

آذوح: ماجرا از یک سال پیش آغاز شد. زمانى که فردى ناشناس با دو تن از خبرنگاران «زود دویچه تسایتونگ» که یکى از معتبرترین نشریات جهان است تماس گرفت و به تدریج مقادیر زیادى اسناد و مدارک، در زمینه ى فساد مالى تعداد نه چندان کمى از رهبران جهان، سیاستمداران نامدار، ورزشکاران مشهور، و تبه کاران جهانى در اختیار این دو تن قرار داد.

حجم باور نکردنى اسناد و مدارک از این قرار بود: ٢/۶ ترابایت داده هاى رایانه اى، و ١١ میلیون و پانصد هزار سند! خلاصه ى ماجرا از این قرار بود که این افراد نامدار و قدرتمند، براى پنهان کردن ثروت خود، براى گریز از پرداخت مالیات، براى دور زدن تحریم ها، و براى صورت رسمى بخشیدن به پول هاى غیر قانونى، از طریق شرکت هاى صورى در پاناما اقدام مى کردند و پول هاى هنگفت، در گردشى به ظاهر طبیعى، مجددا مورد استفاده ى این افراد قرار مى گرفت. در این ارتباط، ٢١۴ هزار شرکت صورى که جز یک صندوق پستى نشانى یى نداشتند، دست اندر کار این چرخشِ مالىِ عظیمِ پنهان از چشم مردم و رسانه ها بودند.

صحت این اسناد با نام «اوراق پاناما» Panama Papers و کشف روابط افراد نام برده شده در آن ها، موردِ تحقیقِ دو خبرنگار زود دویچه تسایتونگ و گروهى از همکاران شان از جمله مشاوران حقوقى قرار گرفت. براى ارائه ى هر چه دقیق تر اسناد و رفع هر گونه شک و شبهه در مورد صحت آن ها این گروه بیست و چهار ساعته فعالیت کرد. پس از آن، این خبرنگاران با گروه بزرگى از خبرنگاران کشورهاى جهان از طریق تماس و چت رمزگذارى شده ارتباط برقرار کردند و یکى از بزرگ ترین تحقیقات جمعى رسانه اى در سطح جهان و در تاریخ رسانه ها را شکل دادند. هر خبرنگارى مسوول تحقیق در بخشى از این اسناد شد؛ بخشى که در آن تخصص داشت و یا مربوط به صاحب نامان کشور او بود.

حجم اسناد به قدرى زیاد است که امکان انتشار و تلخیص و تفسیر آن ها به طور کامل وجود ندارد. بنابراین رسانه هاى دست اندرکار بررسى این اسناد تصمیم گرفتند که از امروز، یعنى دوشنبه ۴ آوریل، به تدریج یافته هاى خود را منتشر کنند. افشاى این اسنادِ بررسى شده و مورد تحقیق و تدقیق قرار گرفته، یکى از بزرگ ترین افشاگرى ها در زمینه ى فساد مالى در سطوح کلان جهانى، و در تاریخ خواهد بود.

بررسى این اسناد از آن رو لازم بوده که گاه فاسدان مالى به نام خود وارد این چرخه نمى شدند و از نزدیکان شان استفاده مى کردند. خبرنگاران «زود دویچه تسایتونگ» مى گویند:

«در مرکز تحقیقات ما، یک دفتر وکالت پانامایى قرار داشت که کسى آن را نمى شناخت: دفتر وکالت «مُساک فُنسِکا».

مساک فنسکا، اطلاعات و اسرار مربوط به قدرتمندترین و خطرناک ترین شخصیت هاى جهان را در نزد خود به صورت پنهان حفظ مى کرد تا حدود یک سال پیش که «منبع» ما این اطلاعات و اسرار را در اختیار ما قرار داد.»

منبع: گویا

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter