English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رد پای ایران در اسناد پولشویی "پاناما گیت"؛ احمدی نژاد "احتمالا" صاحب شرکتهای نفتی بود

آذوح: تنها ساعتی بعد از افشای جزئیاتی از پولشویی، فرار مالیاتی و مخفی کاری مالی تعدادی از رهبران جهان و چهره های مشهور، یک روزنامه آلمانی مدعی شده جمهوری اسلامی ایران نیز در این فساد مالی نقش داشته و بطور مشخص از محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران نام برده است.

اسناد و مدارکی که به دست روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ رسیده و سپس برای کار عمیق تحقیقاتی در اختیار کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی قرار گرفته، پرده از فعالیت های مالی مشکوک و معاملات عجیب و غریب از طریق چهار شرکت سری ثبت شده در کشورهای خارجی برداشته، که به گریزگاه های مالیاتی شهرت یافته اند.

در این افشاگری که می گویند بزرگترین درز اطلاعاتی تاریخ است، ۱۱ و نیم میلیون برگ سند محرمانه متعلق به یک دفتر حقوقی در پاناما به بیرون درز کرده که نشان می دهد چگونه چهره های سرشناس و قدرتمند جهان، از سیاستمداران کارکشته تا چهره های ورزشی، ثروت خود را برای دور نگاه داشتن از قوانین مالی جهان مخفی می کردند.

این مدارک که به اسناد پاناما معروف شده، نشان می دهد که ۱۴۰ سیاستمدار از ۵۰ کشور جهان مشتری شرکت موساک فونسکا در پاناما بوده اند. ۷۲ نفر از این سیاستمداران در حال حاضر رئیس کشورهای جهان هستند.

اسناد پاناما را ۱۰۷ ارگان رسانه ای در ۷۸  کشور جهان بررسی کرده و سرنخ های به دست آمده محققان را به فعالیت های پولشویی، دور زدن تحریم های بین المللی و فرارهای مالیاتی رهنمون شده است.

این افشاگری که می توان آن را "پاناما گیت" نامید، در حالی است که میزان اطلاعات منتشر شده، بیش از افشاگری های سه سال پیش ادوارد اسنودن است که در سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شد.

از چهاردهه پیش که افشاگری روزنامه نگاران به کناره گیری نیکسون رئیس جمهوری آمریکا منجر شد، معمولا رویداد های افشاشده توسط رسانه ها، پسوند "گیت" می گیرد که یک نمونه آن، "ایران گیت" در میانه دهه شصت خورشیدی است که به معامله تسلیحاتی ایران با ایالات متحده آمریکا و اسرائیل ربط داشت.

افشاگری اخیر، مربوط به درز یازده میلیون سند از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا (Mossack Fonseca) است که یکی از محرمانه‌ترین شرکت‌های جهان است.

اغلب چهره هایی که در کانون اتهامات هستند، واکنشی به این درز اطلاعات نشان نداده اند. اسناد پاناما دربرگیرنده ایمیل ها، اسناد مالی، اطلاعات گذرنامه و مدارک شرکت ها از سال ۱۹۷۷  تا پایان ۲۰۱۵ است.

نام احمدی نژاد و ایران

روزنامه آلمانی "زود دویچه" در بخشی از گزارش خود از سندهای پاناما، به نام افراد و شرکتهایی اشاره کرده که با وجود تحریم جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی، با تهران معاملات تجاری داشته‌اند.

اسناد پاناما نشان می دهد که مقام های ایران از طریق شرکت‌های جعلی معامله می کردند و سعی در دور زدن تحریم ها داشتند.

با این که اغلب رهبران جهان برای مخفی کردن دارایی خود از شرکت حقوقی موساک فونسکا استفاده می کردند، اما به نظر می رسد حکومت ایران از این امکان برای معاملات نفتی خود که منبع اصلی درآمد این کشور است، استفاده می برده است.

به نوشته زوددویچه، یک مسئول در شرکت موساک فونسکا خواستار اطلاع از صاحبان واقعی شرکت های ایرانی شده که یک همکار او در لندن به او گفته "صاحب این شرکت‌ها محمود احمدی‌نژاد است".

در اسناد پاناما، غیر از محمود احمدی نژاد، نام رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمباوه هم به عنوان کسی که در پولشویی و فرار از تحریم ها نقش داشته، آمده است.

با این که رسانه های تهران از افشای نام مقام های دیگر کشورها در اسناد پاناما استقبال کرده اند، اما هنوز واکنشی از محمود احمدی نژاد یا سایر مقام های ایران بازتاب داده نشده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter