English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سازمان عفو بین‌الملل: ۸۹ درصد اعدام‌های جهان در ”ایران و عربستان و پاکستان”

آذوح: سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود از افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی اظهار تاسف کرده و آن را در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه دانسته است.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه (۶ آوریل/ ۱۸ فروردین) در گزارش سالانه خود از رشد ۳۱ درصدی اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۵ خبر داد. بر اساس گزارش سالانه عفو بین‌الملل در ایران ۹۷۷ نفر در سال ۲۰۱۵ اعدام شده‌اند. این در حالی است که تعداد اعدام ها در سال ۲۰۱۴ در ایران ۷۴۳ نفر بود.

بنا بر این گزارش، ایران، پاکستان و عربستان سعودی ۸۹ درصد اعدام‌های سال گذشته را انجام داده‌اند.

ایران در سال گذشته میلادی، ۹۷۷ نفر را اعدام کرده که نسبت به سال پیش از آن (۷۴۳) افزایشی چشمگیر داشته است. بیشتر اعدام‌ها در ایران به مجرمان قاچاق موادمخدر اختصاص داشته است.

به گزارش عفو بین‌الملل، در میان اعدام‌شدگان چهار نفر زیر ۱۸ سال بوده‌اند که بنا بر تعاریف بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند و اعدام آنها نقض پیمان‌های بین‌المللی است.

مطابق این گزارش، سال گذشته تعداد اعدام‌ها در عربستان سعودی ۷۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است.

این کشور پارسال ۱۵۸ نفر را اعدام کرده که بیشتر آنها گردن زده شده‌اند اما همچنین در مواردی از جوخه اعدام هم استفاده شده است. این کشور همچنین جسد اعدام شده‌ها را در معرض دید عموم قرار داده است.

پاکستان که دو سال پیش، امید بسیاری به توقف اجرای حکم اعدام در آن می‌رفت، سال گذشته، ۳۲۶ نفر را اعدام کرده است؛ این بیشترین آمار اعدام در پاکستان است که عفو بین‌الملل تاکنون ثبت کرده است.

جمهوری کنگو، فیجی، ماداگاسکار و سورینام مجازات اعدام را در سال ۲۰۱۵ از قوانین خود حذف کردند و تعداد کشورهایی که اعدام را از قوانین خود حذف کرده‌اند به ۱۰۲ کشور رسید. از همین رو در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار کشورهایی که اعدام را از قوانین‌شان حذف کرده‌اند در جهان در اکثریت قرار گرفتند. در سال ۱۹۷۷ تنها ۱۶ کشور جهان اعدام را از قوانین‌شان حذف کرده بودند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter