English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پیام صوتی کارشناس لبنانی زندانی در ایران: سپاه پاسدران من را ربوده.. نجاتم دهید

آذوح: نزار زکا، کارشناس صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات، و شهروند لبنانی-آمریکایی زندانی در ایران، در پیامی صوتی، از مسئولان کشورش خواست او را از آن‌چه «ربوده شدن توسط نیروهای سپاه پاسداران» توصیف کرد، نجات دهند.

زکا در پیامی صوتی که آن را شماری از رسانه‌های لبنانی پخش کردند، از تمام سلام نخست وزیر، جبران باسیل وزیر امور خارجه و عباس ابراهیم رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان خواست برای آزادی او پس از حدود ۲۰۰ روز اسارت در ایران، مداخله کنند.

زکا در شهریور ماه سال گذشته به دعوت شهین‌دخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، برای شرکت در همایشی درباره "نقش زنان در توسعه پایدار" به تهران رفته بود. او سابقه سفر به ایران در دوران ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد را نیز دارد.

بنا بر اعلام "اجمع"، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب، (IJMA3-USA) مستقر در واشنگتن، نزار زکا هجدهم سپتامبر (۲۷ شهریور) به هنگام حضور در تهران ناپدید شد. این گروه در زمینه آزادی اینترنتی در منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کند و نزار زکا دبیر آن است.

نزار زکا در پیام صوتی خود گفته است: «این پیام روز ۲ آوریل ۲۰۱۶ در بیست‌ویکمین روز اعتصاب غذایم که ۱۹۷ مین روز ربوده شدنم توسط سپاه پاسدران در جریان سفر رسمی‌ام به ایران بود، ضبط شده است. من در پاسخ به دعوت رسمی معاون رئیس جمهوری ایران به این کشور آمده‌ام و از زمان ربوده شدنم در سپتامبر ۲۰۱۵ موفق به دیدار با هیچ وکیلی یا نماینده سفارتم نشدم».

او افزود: «شاید اگر عضو حزب یا جریانی سیاسی بودم، تا کنون آزاد شده بودم هماهنگونه که لبنانی‌های شیعه ربوده شده در اعزاز سوریه و خلبان‌های ترک ربوده شده در لبنان پیش از دو سال پیش آزاد شدند».

پیشتر خبرگزاری «فارس» نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه ۸ نوامبر، خبر دستگیری بازرگان لبنانی نزار زکا را که تابعیت آمریکایی هم دارد، تایید کرد. این خبرگزاری نوشت که نزار زکا از فعالان جریان ۱۴ مارس لبنان، ائتلاف منتقد حزب‌الله است.

پیش از این تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دستگیری نزار زکا، نایب رئیس «اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات» «WITSA» را تایید کرده بود؛ فردی که پیش از این، خبرهای ناپدید شدنش در تهران منتشر شده بود.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به نقل از «منابع آگاه» مدعی شده است که نزار زکا، «پیوندهای عمیقی با جامعه نظامی و اطلاعاتی آمریکا دارد.»

این گزارش، نزار زکا را «گنج پنهان» توصیف کرده و از انتشار تصاویری از او در لباس ارتش آمریکا، در پایگاه نظامی «ریو ساید» خبر داده است.

این در حالی است که نزاز زکا، شهروند آمریکایی-لبنانی است و با توجه به اقامت طولانی مدت او در ایالات متحده، خدمت نظامی‌اش در این کشور مساله‌ای طبیعی است.

روزنامه لبنانی اللواء پنجشنبه هفتم آبان از دستگیری نزار زکا بازرگان لبنانی، نایب رئیس «اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات» (WITSA) و دبیرکل «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات» (اجمع) در ایران «به دلایل اعلام نشده» خبر داده است.

این درحالی است که پیشتر خبرها از مفقود شدن نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا در ایران حکایت داشت.

پیشتر روزنامه اللواء نوشته بود که نزار زکا در جریان سفری که به دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در یک کنفرانس به تهران رفته بود، دستگیر شده است.

برپایه این گزارش، خانواده زکا در صدد صدور بیانیه یا برگزاری کنفرانسی خبری به منظور اطلاع رسانی درباره ماجرای «دستگیری فرزندشان» در ایران هستند.

پیش از آن، آنتوان ابو دیب، وکیل مدافع «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات» در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود، نزار زکا ۲۰ شهریور گذشته، دعوتنامه‌ای از سوی شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع «کارآفرینی و اشتغالزایی» دریافت کرده بود.

برپایه این اطلاعیه، نزار زکا ۱۵ سپتامبر به ایران رفت و در تمام برنامه‌ها و میزگردهای همایش شرکت کرد. او همچنین از سخنرانان اصلی این همایش بود.

اطلاعیه سازمان «اجمع» می‌افزاید که نزار زکا ۱۸ سپتامبر پس از پایان همایش، هتل محل اقامت خود را ترک کرده و به وسیله تاکسی به فرودگاه می‌رود، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد او به فرودگاه نرسیده و سوار هواپیما نشده است و تا کنون خبری از او در دست نیست.

آقای آنتوان ادیب نوشته است: «به سفارت لبنان در تهران خبر دادیم که آقای زکا ناپدید شده است. از دولت لبنان برای یافتن او کمک خواستیم. چند درخواست هم به وزارت امور خارجه لبنان هم ارائه شد، اما این اقدام‌ها بی‌فایده بود. از این رو با احترام از وزارت امور خارجه لبنان، سفارت لبنان در تهران و مسئولان ایرانی می‌خواهیم به یافتن آقای زکا، تامین امنیت و بازگشت او به کشورش کمک کنند.»

ماجد دمشقیه وکیل مدافع نزاز زکا در این باره به روزنامه لبنانی النار گفته است که خانواده زکا با جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان تماس گرفته اما پاسخ مفیدی از او دریافت نکرده است. او افزوده است: «تلاش کردیم از برخی از مسئولان رسمی وقت ملاقات بگیریم اما همواره به امروز و فردا کردن مواجهیم. ما اکنون در تلاشیم با طرف‌هایی تماس بگریم که شاید در این پرونده موثر باشند.»

سال ۲۰۱۳ روزنامه وطن امروز، در گزارشی، نزار زکا را به عنوان یکی از موسسان «انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی» معرفی کرده که در یک پروژه امنیتی با نام «پل» مشارکت دارد. این گزارش مدعی شده که پروژه «پل» برنامه‌ای پوششی برای نفوذ آمریکا به ساختارهای سیاسی و اجرایی ایران است.

در همایشی که نزار زکا از سخنرانان آن بود، علاوه بر خانم شهیندخت مولاوردی، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، محمود حجتی وزیر جهاد کشاوزی و علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی ایران هم حضور داشتند.

روزنامه لبنانی اللواء، نزار زکا را از پیشتازان صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه و جهان توصیف کرده است. «اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات» (WITSA) که نزار زکا ریاست شورای سیاستگذاری آن‌را بر عهده دارد، حدود ۹۰ درصد از صنعت جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات را نمایندگی می‌کند و ۸۰ جمعیت ملی پیشتاز در این صنعت عضو آن هستند.

«سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات» (اجمع) که نزار زکا دبیرکل آن است، سازمانی منطقه‌ای است که ۱۴ کشور عربی در آن عضو هستند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter