English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیکاری نگران‌کننده جوانان تحصیل‌کرده در ایران

آذوح: با ادامه رکود اقتصادی، بیکاری در ایران افزایش یافته است. بر اساس آمار رسمی ۱۱ درصد جمعیت فعال بالای ۱۰ سال ایران بیکار هستند. بیکاری در گروه جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال نگران‌کننده است و به ۲۶ درصد می‌رسد.

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، درصد بیکاری جمعیت بالای ۱۰ سال در این کشور در سال ۱۳۹۴ با چهاردهم درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۳ خورشیدی به ۱۱ درصد رسیده است.

به گفته عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۸۸۲ هزار نفر به جمعیت فعال و جویای کار اضافه شده است. در همین مدت ۶۶۸ هزار نفر صاحب کار شده‌اند و ۲۱۴ هزار نفر به جمعیت بیکاران پیوسته‌اند.

گرچه بیکاری در زنان ۳ دهم درصد کاهش یافته اما آنان همچنان سهم بالاتری را در نرخ بیکاری دارند. نرخ بیکاری در جمعیت فعال زنان بیش از ۱۹ درصد و در جمعیت فعال مردان بیش از ۹ درصد است.

نرخ بالای بیکاری جوانان و تحصیل‌کرده‌ها

در این میان آمار مربوط به بیکاری جوانان هشدار دهنده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیش از ۲۶ درصد است. نرخ بیکاری بر اساس جنسیت در این گروه برای مردان ۲۲ درصد و برای زنان ۴۲ درصد است.

بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی قابل توجه است. به گفته رییس مرکز آمار ایران ۱۸ و نیم درصد از تحصیل کرده‌های فوق دیپلم به بالا بیکار هستند. عادل آذر تعداد این بیکاران را حدود یک میلیون نفر برآورد می‌کند.

از دیگر آمار قابل توجه نرخ مشارکت اقتصادی زنان است. با وجود رشد یک و سه دهم درصدی، مشارکت اقتصادی زنان همچنان رقم پایین ۱۳ و سه دهم درصد است. این رقم برای مردان ۶۳ درصد و در کل ۳۸ درصد است.

این ارقام نشان می‌دهد که همچنان تعداد زنانی که شرایط یا اراده لازم برای حضور در عرصه اقتصادی را دارند‌، بسیار پایین است. این در شرایطی است که بر اساس آمار زنان شانس کمتری برای یافتن کار دارند و بیکاری در میان آنان دو برابر مردان است.

اقتصاد قربانی تندروی‌های سیاسی

چندین سال تحریم‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی منفی، بنیه اقتصاد ایران را به شدت ضعیف کرده است. در دو سال گذشته موفقیت دولت حسن روحانی در مهار تورم موجب شده است که آهنگ رشد اقتصادی شتاب لازم را نداشته باشد.

گرچه رشد منفی ۳ و نیم درصد جای خود را به رشد هفت دهم درصدی داده اما اقتصاد به شدت نحیف ایران نیازمند رشد اقتصادی به مراتب بالاتر برای سال‌های متمادی است.

به باور کارشناسان، طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای، کاهش قابل توجه قیمت نفت و تداوم سیاست‌های غرب‌ستیزانه جریان‌های تندرو در جمهوری اسلامی موجب شده است که مخاطرات سرمایه‌گذاری در این کشور همچنان بسیار بالا ارزیابی شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter