English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

انتقاد روحانی از "حرف‌های بی‌پایه" درباره برجام

آذوح: رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی به طور تلویحی به انتقادهای شدید رهبر جمهوری اسلامی پاسخ گفت. او گفت فرصتی که برجام برای ایران آورده ابدی نیست و مسئولان نباید طوری سخن بگویند که ایران‌هراسی را دوباره زنده کند.

حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین (۷ آوریل) در همایشی به مناسبت "روز ملی فناوری هسته‌ای" در تهران سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر او در سخنانش بارها بر این نکته تاکید کرد که ایران برای هیچ کشوری تهدید نیست و قصد تجاوز به هیچ کشوری را ندارد.

او گفت: «هر گونه قدرت نظامی و تسلیحات ما برای ایجاد امنیت در کشورمان و منطقه است. همه کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که برنامه ایران حمایت از همسایگان و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر می‌کند ایران برای او تهدید است، در محاسبه خود اشتباه کرده است.»

این سخنان زمانی از سوی رئیس‌جمهور ایران ابراز می‌شود که حدود یک ماه پیش سپاه پاسداران ایران موشکی را آزمایش کرد که روی آن به دو زبان فارسی و عبری نوشته شده بود: «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.»

آزمایش این موشک انتقادات و اعتراضات فراوانی را از سوی کشورهای غربی به دنبال داشت و آمریکا نیز این مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد.

حسن روحانی اما بدون اشاره به این آزمایش موشکی گفت: «ایران برای کسی تهدید نیست و علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده و نخواهد کرد. در کشور ما در طول دو قرن گذشته هیچ گاه ایران به کشوری تجاوز نکرده و تجاوز نخواهد کرد.»

"نباید همه‌جا به دیگران بدبین باشیم"

رئیس ‌جمهوری ایران با محور قرار دادن "اعتدال" به عنوان یک دیپلماسی گفت: «اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید. اعتدال به ما می‌گوید این چنین نیست که همه مسائل صرفا با مذاکره حل شود، اما این چنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.»

روحانی با انتقاد از تفکر افراطی تاکید کرد که این تفکر بزرگترین خطر برای جامعه است. او گفت: «در فکر افراطی هیچ گاه نباید با آژانس بین‌المللی اتمی همکاری کرد و همچنین نباید با سازمان ملل نیز همکاری داشت. حتی فکر افراطی به ما می‌گوید به هیچ کس اعتماد نکنید حتی به دوستان و همسایگان.»

این سخنان می‌تواند اشاره‌ای به رویکرد دائمی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی باشد که همواره تاکید کرده نباید به آمریکا و غرب اعتماد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است «اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و علیه هیچ کشوری برنامه ریزی نکردیم و نخواهیم کرد و امنیت همسایگان و منطقه را امنیت خود می‌دانیم.»

خامنه‌ای روز ۱۱ فروردین بلافاصله پس از انتشار یک توئیت منتسب به هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: «روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد.» در این توئیت نوشته شده بود: «دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها.»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر برجام را شکست پروژه ایران‌هراسی دانست و گفت: «نباید امروز سخن ما و کلام ما دومرتبه آن ایران‌هراسی شکست خورده و از بین رفته را زنده کند. ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و نسبت به هیچ کشوری نه تهدید می‌کنیم و نه برنامه تهدید و فشار داریم.»

"برجام یک فرصت دائمی نیست"

رئیس‌جمهوری ایران توافق اتمی این کشور با کشورهای پنج به علاوه یک را فرصتی برای ایران دانست و تاکید کرد که این فرصت دائمی نیست.

او گفت: «من می‌خواهم نکته‌ای را عرض کنم که امکان دارد برخی فکر کنند که افراط و تفریط وجود دارد. فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده است، دائمی و ابدی نیست. همان طور که ابر بالای سر ما دائم نمی‌ماند و عبور می‌کند همه فرصت‌ها نیز این چنین است.»

روحانی افزود که امروز باید از ارتباطات صحیح و درست با همه جهان استفاده کرد: «نه اینکه اقدام به ایجاد ترس و رعب کنیم، زیرا درشت‌گویی و حرف بی پایه زدن هنر نیست.»

روحانی برجام را فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاری و تعامل با جهان دانست که اگر به خوبی از آن استفاده نشود دیگر باز نخواهد گشت.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter