English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سفر کری به بغداد؛ آمریکا ۱۵۵ میلیون دلار دیگر به عراق کمک می‌کند

آذوح: وزیر خارجه آمریکا روز جمعه بیستم فروردین در سفر به بغداد ضمن حمایت از اقدامات نخست‌وزیر عراق برای حل بحران سیاسی آن کشور اعلام کرد که آمریکا یک کمک ۱۵۵ میلیون دلاری دیگر به عراق اعطا خواهد کرد.

دیدار جان کری از بغداد از پیش اعلام نشده بود و اولین سفر او طی دو سال گذشته به عراق به حساب می‌آید. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که او در این سفر علاوه بر نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رییس سنی پارلمان عراق با یکی از رهبران کرد نیز ملاقات داشته است.

هدف از این ملاقات‌ها نشان دادن حمایت آمریکا از حکومت عراق در مقابل مشکلات امنیتی، اقتصادی و سیاسی این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا برنامه‌های نخست‌وزیر برای تغییر اعضای کابینه را یک موضوع داخلی توصیف کرد اما در عین حال گفت که همه جناح‌ها در عراق برای پیشرفت این کشور باید اختلافات خود را کنار بگذارند.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «ثبات بسیار مهم است. یک حکومت کارآمد و متحد باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود تا روی برنامه‌های مهمی که عراق به آن نیاز دارد تاثیر منفی نگذارد».

سفر آقای کری با پیشروی‌های ارتش عراق نیز همزمان شده است. عراق می‌گوید ارتش این کشور روز پنجشنبه شهر استراتژیک هیت را از گروه «خلافت اسلامی» باز پس گرفته است.

همزمان وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرد که برای حمایت از ارتش عراق در بازپس گرفتن شهر موصل در نظر دارد واحدهای کوچکی از ارتش آمریکا را برای هدایت توپخانه و سایر جنبه‌های پشتیبانی در منطقه مستقر کند. ماه گذشته برای اولین بار یکی از این قرارگاه‌های کوچک ارتش آمریکا مستقر شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که حیدر العبادی همزمان با فشارهای طرفداران مقتدی صدر، روحانی شیعه تندرو که با برگزاری تظاهرات متعدد خواستار اصلاحات در حکومت شده، تلاش دارد با تغییر اعضای کابینه، دولت جدیدی تشکیل دهد. بن‌بست در این زمینه می‌تواند به تلاش‌های نخست‌وزیر برای حل اختلافات جناحی و فرقه‌ای لطمه بزند.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر بی‌طرفی این کشور گفت: «ما در این مسائل دخالت نمی‌کنیم». وی در عین حال افزود: «شکی ندارم که آقای عبادی تمام تلاش‌های خود را روی تشکیل یک دولت کارآمد متمرکز کرده است».

او سپس نخست‌وزیر عراق را به خاطر نشان دادن توانایی در رهبری کشور بخصوص در شرایط دشوار امروز ستود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد،‌در شرایطی که تحت تاثیر کاهش بهای نفت، درآمد دولت عراق به شدت کاهش یافته، مسئله فساد مالی و اداری به محور اختلافات بین جناح‌ها بدل شده است.

ماه گذشته آقای عبادی مجموعه اصلاحاتی را برای مبارزه با فساد مالی، کاهش هزینه‌های دولت و ادغام وزارتخانه‌ها پیشنهاد کرد. ولی تحت تاثیر تنش و جدال قدرت در داخل حکومت و از سوی دیگر ادامه نبرد با گروه «خلافت اسلامی» هنوز هیچ یک از این طرح‌ها تصویب نشده‌اند.

این گزارش می‌افزاید جان کری در سخنانش اشاره کرده که نبرد علیه گروه «خلافت اسلامی» هر چند کند ولی در مسیر پیروزی پیش می‌رود.

او افزود: «عمر گروه داعش به زودی به سر خواهد رسید. ما در این جنگ پیروز خواهیم شد و شواهد در صحنه‌های نبرد نشان می‌دهد که ما به سوی پیروزی حرکت می‌کنیم».

هر چند گروه «خلافت اسلامی» در ماه‌های اخیر بخشی از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده ولی هنوز محدوده وسیعی از خاک عراق و سوریه و شهرهای مهمی مثل موصل و رقه را در کنترل خود دارد.

این گروه هنوز هم افرادی را که داوطلب «جهاد» هستند از کشورهای مسلمان و کشورهای غربی جذب می‌کند و برخی از صاحبنظران معتقدند هر چه عمر این گروه طولانی‌تر شود احتمال شکل‌گیری گروه‌های جهادی مشابه در نقاط دیگر منطقه بیشتر خواهد شد.

شاید به همین دلایل است که وزیر خارجه آمریکا در سخنانش تاکید کرد که برای پیروزی بر گروه«خلافت اسلامی» هنوز اقدامات مهم دیگری باید صورت بگیرد.

او در مورد عملیات بازپس گیری موصل گفت ارتش عراق هنوز در حال تدارک این عملیات است. آقای کری اما حاضر نشد زمان مشخصی برای شروع حمله را اعلام کند.

وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا نیروی بیشتری به منطقه نخواهد فرستاد و گفت: «نخست وزیر عراق در مورد اعزام نیروی بیشتر تقاضایی مطرح نکرده و ما در این مورد صحبتی نکرده‌ایم».

در حال حاضر حدود ۳۸۰۰ نفر از نظامیان آمریکا در عراق مستقرند، هر چند این رقم متغیر است.

کمک مالی جدیدی که آمریکا به عراق خواهد داد ۱۵۵ میلیون دلار است و به تامین نیازهای مردمی که در داخل کشور آواره شده و یا مجبور به فرار از کشور شده‌اند اختصاص خواهد یافت. طی دو سال و نیم گذشته بیش از ۳.۴ میلیون نفر از مردم عراق از محل زندگی خود آواره شده‌اند. کمک‌های بشردوستانه آمریکا به عراق در همین دوره در مجموع حدود ۷۸۰ میلیون دلار بوده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter