English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سفیر سابق ایران در باکو: روسیه بوسیله ارامنه و کردها جنگی نیابتی علیه ترکیه اداره می‌کند

آذوح: افشار سلیمانی سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان روسیه را متهم کرد که اقدام به اسکان ارامنه سوریه و اعضایی از حزب تروریستی کارگران کردستان (پ.ک.ک) در اقلیم قره‌باغ کرده تا از آن‌ها علیه ترکیه استفاده کند.

این سخنان در مصاحبه سلیمانی با روزنامه «آرمان» نزدیک به هاشمی رفسنجانی منتشر کرده و در آن به درگیری‌های اخیر میان آذربایجان و ارمنستان و روابط تنش‌آمیز میان روسیه و ترکیه پرداخته است.

سلیمانی می‌گوید که «روسیه پس از تنش در روابطش با آنکارا، از ارامنه علیه ترکیه استفاده می‌کند».

این دیپلمات ایرانی ابراز عقیده کرده که روسیه از ارامنه، برای جلوگیری از نزدیکی میان آذربایجان و غرب و منظم کردن باکو به نهادهای تحت رهبری خود همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان معاهده اجتماعی استفاده می‌کند و علاوه بر آن از نفوذ ترکیه در جنوب قفقاز جلوگیری می‌کند.

البته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که به نظر می‌رسد خود آغازگر جنگ قره‌باغ باشد، بر عکس آن‌چه که برخی از رسانه‌ها همچون روزنامه ایرانی «میزان» وابسته به دستگاه قضایی ایران مدعی هستند، می‌گوید که «ترکیه درگیری‌های قره‌باغ را با هدف جبران اشتباهات خود در سوریه آغاز کرد».

تداخل بحران‌ها

سلیمانی به کمک‌های روسیه به ارامنه با هدف «اشغال مناطقی در آذربایجان»‌هم اشاره کرد و گفت که نخستین دخالت‌ها از این دست، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود: «روسیه همواره در بحران‌هایی که در محیطش روی می‌دهد مداخله می‌کرد».

او البته تاکید می‌کند که مسکو توان ایجاد بحران‌های تاثیر گذار و دائم در ترکیه ندارد.

روسیه یک طرف بحران است

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، روسیه را متهم به مداخله به سود ارمنستان در جنگ با آذربایجان کرد.

اردوغان در سخنانی در جمع مسئولانی محلی در آنکارا گفت: «امیدوارم ارمنستان همچون آذربایجان، گام‌هایی برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس بردارد».

او ادامه داد:‌ «روسیه می‌گوید که ترکیه طرفی در این جنگ است. اما اگر عمیق بنگریم، خواهیم دید که این روسیه است که طرفی در تنش است».

اردوغان ادامه داد: «روسیه دوست دارد که طرفی در جنگ‌ها باشد، همانگونه که در اوکراین و گرجستان انجام داد و همانگونه که اینک در سوریه عمل می‌کند».

احمد داوود اغلو نخست وزیر ترکیه نیز هشدار داد که کشورش «تا پایان جهان» در کنار آذربایجان خواهد ایستاد.

العربیه

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter