English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

فاش شدن اسنادی محرمانه که اسد و نظامش را به جنایت جنگی متهم می‌کند

آذوح: مجله آمریکایی نیویورکر، از بزرگترین پرونده اسناد محرمانه درز رفته از سوریه پرده برداشت که مسئولیت جنایی عملیات کشتار و شکنجه از زمان آغاز انقلاب در این کشور را متوجه شخص بشار اسد می‌کند.

در وسیع‌ترین کار تحقیقاتی درباره جنایت‌های جنگی روی داده در سوریه، مجله نیویورکر نوشته است که محققان موفق شدند ششصد هزار سند را از سوریه خارج کنند در حالی که حدود پانصد هزار سند، همچنان در این کشور است.

بنا بر این گزارش، منابعی در گروه‌های تحقیقاتی گفته‌اند که خارج کردن همه اسناد به دلیل زیاد بودن آن‌ها، دشوار است و محققان موفق شدند اسناد خارج شده را از ۱۱ ایست بازرسی نیروهای دولتی، عبور دهند.

این گزارش افزوده است که اسد «در جریان هسته مرکزی اداره بحران» که اوایل انقلاب سوریه برای سرکوب تظاهرات شکل گرفت، قرار می‌گیرد و از آن هنگام، او شخصا، تصمیم‌های این هسته را باز بینی کرده و گاه آن‌ها را اصلاح می‌کند.

بن توپ از خبرنگاران مجله نیویورکر می‌گوید که اسناد محرمانه، دستگیری، شکنجه و کشتن هزاران تن را در بازداشتگاه‌های نظام اسد از آغاز انقلاب تا کنون نشان می‌دهد.

او می‌افزاید که دستورات صادره، شامل شکنجه و کشتن نبود بلکه به بازداشت و تحقیق اشاره می‌کند «اما بد رفتاری‌ها و تجاوزهای روی داده به صورت برنامه‌ریزی شده در بازداشتگاه‌ها، زیر نظر فرماندهان عالی‌رتبه بود که بشار اسد در جریان آن قرار داشت».

او خاطرنشان می‌کند: «محققان زنجیره مدیریت شکنجه‌ها و کشتارها را از عالی‌ترین مقام‌های فرماندهی ثابت کردند، یعنی می‌توان از این اسناد در دادگاه‌های بین‌المللی استفاده کرد».

از سویی استیون راب که گروه‌های دادستانی را در دادگاه‌های کیفری بین‌المللی در رواندا و سیرالئون رهبری کرده، می‌گوید که اسناد، از پر محتوی‌ترین و غنی‌ترین پرونده‌هایی هستند که به دادستانی کیفری بین‌المللی ارائه شده است و مستندات ارائه شده، بیش از چیزی است که در دادگاه‌های نورمبرگ در سال ۱۹۴۵ علیه جنایتکاران نازی ارائه شد».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter