English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مطهری: ابزار دست شدن شورای نگهبان زیبنده نظام نیست

آذوح: علی مطهری در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان تصمیم این شورا برای حذف یکی از راه یافتگان اصفهان به مجلس دهم را غیرقانونی خواند. او از وزارت کشور خواست اعتبارنامه‌ی این نماینده را صادر کند.

شورای نگهبان در اقدامی سوال‌برانگیز که علت آن تاکنون به طور رسمی اعلام نشده آرای منتخب سوم اصفهان برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را باطل کرد.

این اقدام با انتقادها و اعتراض‌های زیادی روبرو شد و موضوع نامه‌ی سرگشاده‌ای از علی مطهری به دبیر شورای نگهبان است که متن آن روز جمعه ۲۷ فروردین در سایت "عصر ایران" انتشار یافت.

مطهری خطاب به احمد جنتی نوشت: «موضوع حذف خانم مینو خالقی از منتخبان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.»

بررسی اعتبارنامه در مجلس

ظاهرا شورای نگهبان که پیش‌تر صلاحیت خالقی را برای داوطلبی در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ تائید کرده، پس از اعلام نتیجه انتخابات در اصفهان، با استناد به مدارک جدیدی او را فاقد صلاحیت تشخیص داده است.

مطهری می‌نویسد اگر قرار باشد به بهانه وجود مدارک جدید فردی را که قبلا تائید صلاحیت شده و مردم به او رأی داده‌اند حذف کرد، شورای نگهبان می‌تواند در آینده "منتخبان زیادی از جمله یک کاندیدای ریاست جمهوری را پس از انتخاب مردم و رأی مثلا سی میلیونی حذف کند".

او که به عنوان نفر دوم فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان از تهران به مجلس دهم راه یافته خطاب به جنتی نوشت: «قطعا نظارت استصوابی را عقلا و قانونا این مقدار نمی‌توان توسعه داد. به همین جهت قانونگذار تصمیم‌گیری درباره این موضوع را در خصوص منتخبان مجلس به نمایندگان ملت ارجاع داده است که اگر پس از انتخاب مردم مدارک جدیدی درباره یک منتخب ارائه شد، این مدارک در فرایند تأیید اعتبارنامه‌ها توسط مجلس مورد بررسی قرار گیرد.»

اختلاف وزارت کشور و شورای نگهبان

مطابق ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، چنان چه شورای نگهبان انتخابات یک حوزه را باطل اعلام نکند وزارت کشور موظف است اعتبار نامه انتخاب‌شدگان را صادر کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با اشاره به این ماده، مسئولیت وزارت کشور را سنگین توصیف کرده و نوشته است: «با توجه به این که انتخابات حوزه اصفهان از طرف هیئت نظارت استان و طبعا شورای نگهبان تأیید شده است وزارت کشور وظیفه دارد اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند.»

درباره وضعیت مینو خالقی، میان شورای نگهبان و وزارت کشور اختلاف نظر وجود دارد. محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات نیز این اختلاف را تائید کرده است.

مقیمی ۱۸ فروردین ماه به خبرگزاری ایسنا گفت: «زمانی که موعد قانونی شورای نگهبان برای تایید یا رد صلاحیت کاندیداها یا منتخبان گذشته باشد و مدارکی قابل استناد علیه شخص یا اشخاصی از منتخبین آشکار شود، مدارک باید قانونا به مجلس فرستاده شوند تا ۲۹۰ نماینده جدید، صلاحیت منتخبان را احراز کنند.»

ابزار دست رقبای انتخاباتی

علی مطهری در نامه به جنتی خاطر نشان کرد که اگر وزارت کشور اعتبار نامه خالقی را صادر نکند، مجلس باید وزیر کشور را به دلیل دفاع نکردن از حقوق ملت و "تسلیم شدن در برابر یک رویه غیرقانونی که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند" استیضاح کند.

او در بخش دیگری از این نامه با مذموم خواندن تجسس در زندگی خصوصی افراد نوشته است: «این که رقبای یک کاندیدا که فکر نمی‌کردند او رأی بیاورد، پس از اقبال مردم به وی و انتخاب او مدارکی از زندگی خصوصی وی ارائه کنند و شورای نگهبان را ابزار دست خود برای رسیدن به هواهای نفسانی خود نمایند، زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.»

در انتخابات هفتم اسفند، مینو خالقی، به عنوان یکی از کاندیداهای فهرست اصلاح‌طلبان اصفهان با کسب بیش از ۱۹۳ هزار رأی به عنوان نفر سوم این شهر برای حضور در مجلس دهم انتخاب شد.

مطهری از دبیر شورای نگهبان خواست اجازه ندهد "این رویه سوء در جمهوری اسلامی باب شود" زیرا به گمان او حذف فردی که در انتخابات رأی آورده علاوه بر نادیده گرفتن حق انتخاب‌کنندگان، ظلمی است به منتخب حذف شده.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی ۱۴ فروردین در گفت‌وگو با روزنامه "شرق" تصمیم شورای نگهبان درباره خالقی را فاقد مبنای قانونی خواند و به دولت توصیه کرد "زیر بار این روند و مسیر" نرود و اعتبارنامه‌ی او را برای تصمیم‌گیری به مجلس بفرستد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter