English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مخالفان سوری با طرح دی‌ميستورا برای باقی ماندن اسد در قدرت موافقت نکردند

آذوح: دی مستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل طرح جدیدی را به مخالفان اسد ارائه داده که به موجب آن بشار اسد با اختیارات محدود در قدرت باقی بماند و سه معاون از سوی مخالفان برای وی انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این طرح از سوی مخالفان اسد رد شد. استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه و مسئول برگزاری مذاکرات صلح این کشور روز جمعه با هیات دولت سوریه در ژنو دیدار کرد و پس از آن مذاکراتی با مخالفان سوری داشت.

دی میستورا در نشستی که با هیات عالی مذاکرات داشته به آنها گفته است این پیشنهاد شخصی او نیست اما منبع این طرح را بیان نکرده است .

در این طرح تمام مسئولیت های نظامی و سیاسی به معاونانی که از سوی مخالفان انتخاب می شوند، داده می شود. اما بشار اسد تا انتهای دوره ریاست جمهوریش با اختیارات محدود باقی می ماند.

گفتنی است که مخالفان سوری شرکت کننده در مذاکرات پیش از این نیز تغییراتی در طرح‌های پیشین سازمان ملل بوجود آوردند و گفتند که با این تغییرات می‌توانند پیشنهاداتی که مطرح شده را بپذیرند اما آنها در هر شرایط با بقای اسد مخالفند.

دی‌مستورا گفته است این طرح می تواند ما را از دایره محدود و بن‌بست بحث انتقال مسالمت آمیز قدرت خارج کند.

این منبع افزود:«نماینده مذاکره از سوی کمیسیون عالی مذاکرات گفت ما این ایده را آشکار رد کردیم و به دی مستورا گفتیم که هیئت حکومت انتقالی خود مسئول طراحی اصول قانون اساسی است درست مانند لیبی، عراق و کنگو ».

مخالفان معتقدند که تشکیل هیئتی برای تعدیل قانون اساسی قبل از تشکیل حکومت انتقالی مشکل بزرگی را بوجود خواهد آورد. بویژه که با قانون اساسی کنونی هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

قرار است هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری بار دیگر با دی مستورا در باره طرح جدید وی گفتگو کنند.

در طرح نقشه راه که از سوی سازمان ملل برای حل بحران سوریه ارائه شده آمده است که 6 ماه مرحله انتقال سیاسی قدرت باشد وانتخابات پس از 18 ماه برکزار می شود.

در نقشه راه هیچگونه اشاره ای به اسد یا باقی ماندن او در قدرت نشده است.

از سوی دیگر بشار جعفری، رئیس هیات سوریه در ژنو با مثبت خواندن مذاکراتش با دی‌میستورا گفت: تغییراتی که ما در طرح دی‌میستورا بوجود آورده‌ایم با اصل بیانیه‌های صادر شده و دستورالعملی که سازمان ملل مطرح کرده مغایرتی ندارد.

بشار جعفری روز جمعه برای شرکت در مذاکرات صلح وارد ژنو شد و جلسه‌ای را با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار کرد. وی در پایان این نشست گفت: هیات دولت سوریه پس از پایان انتخابات پارلمانی به ژنو رسید و وارد مذاکرات سازنده و مفیدی با دی‌میستورا شد.

وی افزود: ما با دی‌میستورا درباره سندی صحبت کردیم که در پایان دور قبلی مذاکرات ارائه شده بود. ما اصلاحاتی را درباره آن انجام دادیم و از وی خواستیم به بررسی آن پرداخته و آن را به طرف‌های دیگر ارائه کند.

جعفری گفت: هیات ما با دی‌میستورا توافق کرده تا روز دوشنبه در جلسه مذاکرات که ساعت 11 صبح برگزار می‌شود بار دیگر به بررسی اصلاحات بپردازیم.

مخالفان تاکید دارند که در مذاکرات ژنو باید روند انتقال سیاسی در سوریه با روی کار آمدن یک هیات ریاستی و کابینه حکومتی با صلاحیت‌های کامل آغاز شود اما دی میستورا می‌گوید که دست کم در این برهه از زمان و برای آغاز روند انتقال قدرت، بشار اسد باید در مقام خود بماند

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter