English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

روزنامه سراسری همشهری: حداقل 25 استان ایران ترک نشین هستند+ تصاویر*****

آذوح: روزنامه همشهری در یکی از شماره های اخیر خود مقالاتی در مورد زبان ترکی به چاپ رسانده و بخشی از واقعیات را به زبان آورده است.

به گزارش آذوح در شماره 5شنبه 19 فروردین این روزنامه، در چندین بخش به زبان تورکی اشاره شده و گوشه هایی از مظلومیت ملت ترک در ایران روایت گردیده است.

"دده قورقود کتاب حماسی ترکها"، "حبیب ساهر، پدر شعر نو ترکی" و "ترکی ایرانی در انتظار ثبت مکتوب" عناوین قسمتهایی از این روزنامه بوده و در هر یک(هرچند با رعایت خط قرمزهای رژیم ایران و درج برخی اصطلاحات نادرست) به فرهنگ و زبان ترکی پرداخته شده است.

در یکی از این نوشته ها ضمن انتقاد از تعلل دولت روحانی در برآورده کردن وعده ی انتخاباتی خود مبنی بر تدریس زبان ترکی در مدارس، این خواست متعلق به "همه ی آذربایجانیها، قشقاییها، خراسانیها و ترکمنها" عنوان شده است.

در مقاله ی "قدمت چهار هزار ساله زبان ترکی در ایران" به قلم آرزو سهرابی، اگرچه نویسنده در چندین مورد به اشتباه افتاده اما با این حال توانسته به خوبی بخشهایی از واقعیت را بیان نماید.

وی صراحتا اعلام می کند: "آذربایجان یعنی استانهای اردبیل، زنجان، همدان، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شرق کردستان فعلی، غرب گیلان، شمال اراک و استانهای تهران، البرز، قم، سمنان و مناطقی از کرمانشاه همچون سنقر".

او در ادامه با برشماری دیگر ترکهای ساکن در ایران همچون ترکهای قشقای، ترکهای خراسان و ترکمنها ادامه می دهد: "ترکی قشقای در استانهای اصفهان، شیراز، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر مورد تکلم قرار می گیرد. ترکی خراسانی در استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و ترکمنها نیز ساکنان استانهای گلستان و خراسان شمالی اند. برخی از اقوام مانند شاهسونها و افشار نیز به سیستان و کرمان و یزد کوچانده شده اند".

آرزو سهرابی در خاتمه به جنایات رژیم پهلوی همچون "واقعه ی کتابسوزان تبریز که هزاران جلد کتاب ترکی به آتش کشیده شد" و "قانون منع نوشتن و خواندن به زبان ترکی" اشاره می نماید.

آذوح

 

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter