English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رئیس جمهوری افغانستان: مذاکره با طالبان بس است

آذوح: اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه از پاکستان خواست تا به جای مصالحه با طالبان با  آن گروه مبارزه کند.   

آقای غنی این سخنان را یک هفته پس از یکی از شدیدترین حملات شبه نظامیان طالبان به کابل بیان کرد که به کشته شدن ۶۴ نفر  و زخمی شدن بیش از ۳۴۰ تن دیگر منجر شد.

آقای غنی در صحن پارلمان افغانستان گفت که دیگر حاضر به مشارکت در مذاکراتی نیست که در کانون سیاست خارجی او، از ۱۸ ماه پیش و زمانی که به ریاست جمهوری رسید قرار داشته است. او گفت به جای آن، نیروهای امنیتی افغانستان اعضای طالبان و دیگر گروه های مخالف را بازداشت می کنند.

غنی در این سخنان از پاکستان خواست مثل یک "کشور مسئول" رفتار کند و علیه شبه نظامیان طالبان و متحدانش که همگان معتقدند در پاکستان مستقر هستند، دست به عملیات نظامی بزند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت اگر پاکستان چنین نکند، کابل مایل است که مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرد.

بسیاری از قانونگذاران افغانستان در مجلس این کشور معتقدند ته اسلام آباد اقدامات طالبان را که در مرز مشترک دو کشور پناه گرفته اند، نادیده می گیرد. حالا به نظر می رسد که رئیس جمهوری افغانستان با آنان همصدا شده است.

اشرف غنی گفت: "امروز می خواهم به روشنی بگویم که انتظار نداریم پاکستان طالبان را به گفتگوهای صلح وارد کند. از اسلام آباد می خواهیم به آنچه در قالب توافق های چهارگانه متعهد شده پایبند بماند و مواضع و رهبری طالبان را هدف عملیات نظامی اش قرار دهد."

چندی است افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا گروهی موسوم به گروه چهارگانه  تشکیل داده اند که هدف از آن کمک به آغاز مجدد گفتگوهای صلح میان طالبان افغانستان با دولت کابل است.

اما این تلاش ها تاکنون به جائی نرسیده است.

با این حال آقای غنی می گوید راه صلح و مصالحه هنوز مسدود نشده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پیش از پایان سخنرانی رئیس جمهوری افغانستان در پاسخی که در حساب توییترش نوشت گفت، "ملت کور نیست و خود می فهمد که چه کسی برده، و چه کسی برده دار و سارق بیت المال است."

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter