English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

افزایش سالانه ۱۰ درصدی مبتلایان به ایدز در ایران

آذوح: حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می‌گوید که سالانه در کشور ۱۰ درصد به شمار بیماران مبتلا به ایدز افزوده می‌شود.

هاشمی امروز دوشنبه ششم اردیبهشت به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت که در گذشته عامل اصلی ایدز در ایران استفاده از مواد مخدر تزریقی بود اما امروز عامل اصلی انتقال این ویروس «ارتباطات جنسی و ارتباطات پُرخطر جنسی» است و مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی نیز به گسترش این بیماری دامن زده است.

به‌گفته وزیر بهداشت، یکی از علل گسترش این بیماری در کشور «پنهان‌کاری درباره آن و نگفتن واقعیت‌های این بیماری به مردم است.»

هاشمی می‌گوید هر چه آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشتر شده، رشد انتقال ویروس ایدز هم به همان نسبت افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی، از ابتدای ظهور بیماری ایدز در ایران در سال ۱۳۶۵ تاکنون ۳۱ هزار نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند و برآورد می‌شود ۱۰۰ هزار تن دیگر نیز به این بیماری مبتلا هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند. از بین کل مبتلایان به این بیماری در ایران حدود هفت هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

استان‌ البرز و شهر کرج، بیشترین مبتلایان به ایدز در ایران را دارند.

ایدز نوعی بیماری است که توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) در دستگاه ایمنی انسان ایجاد می‌شود.

ویروس عامل بیماری ایدز از طریق سوزن و سرنگ مشترک، خونِ آلوده، رابطه جنسی غیر ایمن و «مادر مبتلا» به جنین منتقل می‌شود. این ویروس پس از ورود به بدن ممکن است تا سال‌ها هیچ علامتی را در فرد ایجاد نکند و فرد سال‌ها به‌عنوان یک فرد سالم اما بیمار ناشناخته می‌تواند این عفونت ویروسی را به دیگران منتقل کند.

ایدز به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی است. این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام هیو در بدن است که باعث تخریب دستگاه ایمنی انسان می‌شود که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌هایی می‌گردد و در نهایت پیشرفت این عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter