English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پارلمان عراق سقوط کرد، قانونگذاران از بغداد فرار کردند

آذوح: بغداد روز یکشنبه در معرض فروپاشی سیاسی قرار گرفت. پایتخت عراق در وضعیت اضطراری قرار دارد، و معترضان بخش هایی از آنچه "منطقه بین المللی" یا "منطقه سبز" خوانده می شود را اشغال کرده بودند.

معترضان روز یکشنبه پس از ۲۴ ساعت، و اعلام درخواست خود برای اصلاحات، منطقه سبز را ترک کردند اما وعده دادند برای اعمال فشار بیشتر به دولت، بار دیگر بازگردند و تحصن کنند.

در پی حمله معترضان به پارلمان عراق، قانونگذاران از پارلمان فرار کردند و نیروهای امنیتی نیز در وضعیت فوق العاده به سر می برند.

معترضان شیعه به رهبری مقتدی صدر، یکشنبه صبح حضور خود را در خیابان های منتهی به پارلمان عراق که اکنون خالی از نمایندگان است، تقویت کردند اما بعدا، خبرگزاری ها گزارش دادند که آنها پس از بیست و چهار ساعت، منطقه سبز بغداد را ترک کردند.

برخی از تظاهرکنندگان علیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و آنچه دخالت های جمهوری اسلامی در عراق نامیدند، شعار دادند. این نخستین بار است که معترضان شیعه در عراق علیه جمهوری اسلامی شعار سر می دهند.

گزارش ها حاکی است که گروه دیگری نیز در تظاهراتی در اعظمیه بغداد در حمایت از جمهوری اسلامی شعار داده و پرچم ایران را بالا بردند.

با این حال جمهوری اسلامی ایران به شهروندان خود هشدار داده که به بغداد سفر نکنند، پروازهای تهران به بغداد نیز لغو شده است.

در ادامه تظاهرات اعتراضی در منطقه سبز بغداد و پس از آنکه معترضان به پارلمان حمله کردند، قانونگذاران روز شنبه آنجا را تخلیه کردند.

حدود ۶۰ قانونگذار عمدتا کرد و سنی بغداد را به مقصد اربیل و سلیمانیه در شمال عراق ترک کردند.

گروه شبه نظامی بدر که رابطه نزدیکی با ایران دارد، از اقدامات مقتدی صدر راضی به نظر نمی رسد. مقتدی صدر خود قبلا در ایران زندگی کرده بود.

یکی از مقامات پارلمانی که به خاطر نگرانی از واکنش احتمالی معترضان مایل به افشای نامش نبود، به صدای آمریکا گفت وضعیت آنجا برای قانونگذاران خطرناک بود. او گفت برخی از قانونگذاران کتک خورند.

این مقام پارلمانی پیش از آنکه معترضان منطقه سبز بغداد را ترک کنند، به صدای آمریکا گفته بود هزاران معترض هنوز روز یکشنبه در منطقه بین المللی (منطقه سبز) بغداد حضور دارند، جایی که بسیاری از ساختمان های عمده دولتی و سفارتخانه ها در آنجا قرار دارد و تدابیر امنیتی بالایی در آنجا اعمال می شود. معمولا کسانی که کارت شناسایی ویژه ای دارند می توانند وارد این محدوده شوند.

او ابراز نگرانی کرد که معترضان به هر سفارتخانه و نهادی که بخواهند، در آن منطقه می توانند حمله کنند. این مقام گفت که مقتدی صدر ظاهرا می خواهد معترضان را در منطقه بین المللی بغداد نگه دارد تا "دولت را وادار کند که هر کاری که او می خواهد، انجام دهد."

حمله به پارلمان عراق پس از چند هفته بحران و بی ثباتی سیاسی در عراق و تنها چند روز پس از سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به بغداد صورت می گیرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که سفر جو بایدن نشانه خوبی از ادامه حمایت آمریکا از تلاش های دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در متحد کردن کشور و جنگ با داعش است.

مقتدی صدر خواستار حضور تکنوکرات ها در دولت عراق شده است و می گوید با فساد در دولت مبارزه می کند. حیدر العبادی که وعده اصلاحات داده است، نتوانسته است تغییرات چندانی بوجود بیاورد. او روز یکشنبه از پارلمان آسیب دیده ناشی از حمله معترضان بازدید کرد و از وزیر کشور خواست تا مهاجمان را به میز محاکمه بکشاند.

یک مقام ارشد نظامی عراقی به صدای آمریکا گفت که قدرت های شیعه رقیب مقتدی صدر در بغداد، از تلاش او برای بدست آوردن قدرت ناراضی هستند و اعضای شبه نظامیان بدر که رابطه نزدیکی با ایران دارند، در حال نزدیک شدن به مرکز پایتخت هستند.

با این حال او گفت بسیاری از جوانان عراقی از جمله سنی ها و شیعیان جانب او را گرفته اند. این مقام که مایل به افشای نامش نبود، همچنین گفت که حیدر العبادی هنوز کشور را اداره می کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter