English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کنایه "خلیج خوک‌ها"ی آیت‌اﻟله خامنه‌ای در واکنش به چه بود؟

آذوح: رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با گروهی از فرهنگیان و دانشجویان، ضمن تکرار انتقاد از حضور ارتش ایالات متحده در آب‌های خلیج فارس و این که "می‌نشینند طراحی می‌کنند" که ایران در این منطقه مانور نظامی نداشته نباشد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت شما هم بروید در همان "خلیج خوک‌ها" رزمایش برگزار کنید.

اظهارات آیت‌اﻟله علی خامنه‌ای در این دیدار، که روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد، ظاهرا در واکنش به پیش نویس قطعنامه یکی از نمایندگان کنگره آمریکاست که در آن خواستار برخورد با اقدامات تهران در خلیج فارس شده است که به گفته او امنیت این منطقه پراهمیت در تامین انرژی جهان را تضعیف کرده است.

رندی فوربس نماینده جمهوریخواه ایالت ویرجینیا و رئیس کمیته فرعی نیروی دریایی از کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا است و در این طرح که روز ۲۸ آوریل (نهم اردیبهشت) ارائه شد، گفته است ایران در مواردی قوانین بین‌المللی دریایی را نادیده گرفته و با برگزاری مانورهای نظامی در خلیج فارس، امنیت آن را تضعیف کرده است.

آقای فوربس همچنین به دستگیری ده ملوان آمریکایی در اواخر دی ماه گذشته توسط ایران در خلیج فارس اشاره کرده و آن اقدام را "غیرقانونی" دانسته است.

هرچند این ملوان‌ها یک روز بعد آزاد شدند، اما جمهوری اسلامی با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از آنها، اقدام به بهره‌برداری تبلیغاتی کرد که با انتقاد طرف آمریکایی روبرو شد.

در پیش نویس قطعنامه شماره ۷۰۹ گفته شده است که ناکامی ایران در پایبندی به قوانین بین المللی دریانوردی و برگزاری عملیات و مانورهای نظامی، به نحوی که موجب "بروز تنش" در آب‌های منطقه می‌شود، خطر برخوردهای ناخواسته در خلیج فارس را بالا می‌برد و تهدید علیه جان نظامیان ایالات متحده را نیز افزای می‌دهد.

البته در متن قطعنامه پیشنهادی این عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا، به جای استفاده از عنوان رسمی خلیج فارس، از خلیج عربی استفاده شده، نامی که برخی همپیمانان عرب آمریکا از آن استفاده می‌کنند و همین موضوع نیز با انتقاد رسانه‌های ایران روبرو شده است و آن را به عنوان بهانه‌ای برای "مغرضانه" بودن این طرح عنوان کرده‌اند.

عنوان "خلیج خوک‌ها" که آقای خامنه‌ای از آن استفاده کرده است، اشاره به عملیات نظامی نافرجامی است که به مدیریت آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در آوریل ۱۹۶۱ میلادی با هدف سرنگونی حکومت کمونیستی فیدل کاسترو، که دو سال پیش از آن در کوبا به قدرت رسیده بود، انجام شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter