English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کاهش میزان زاد و ولد در ایران در سال ۹۴

آذوح: به‌رغم تاکیدهای مکرر رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم "فرزندآوری بیشتر" اداره ثبت‌احوال اعلام کرد که نرخ موالید در ایران باز هم کاهش داشته و زوج‌های بیشتری تمایل دارند فرزندآوری را تا ۵سال دوم زندگی مشترک به‌ تعویق اندازند.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و مهاجرت در سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی اعلام کرد که رشد جمعیت و میزان زاد و ولد در ایران در سال ۱۳۹۴ کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محزون در مراسمی به‌مناسبت "روز ملی جمعیت" اعلام کرد که با این‌که در سال‌های اخیر با تغییر برخی سیاست‌های جمعیتی، روند کاهش نرخ موالید کند‌تر شد، این وضعیت در سال ۹۴ ادامه نداشت و در سال گذشته خورشیدی کاهش میزان زاد و ولد به نسبت سال ۹۳ پررنگ‌تر بوده است.

محزون اضافه کرد: «در سال ۹۳ نرخ موالید به‌ازای هر هزار نفر از جمعیت، ۱ / ۲۰ بود که این نرخ در سال گذشته به ۸ / ۱۹ کاهش یافت.»

بنا به گزارش آماری ارائه‌شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، کمترین رشد میزان موالید در استان‌های گیلان، لرستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به چشم می‌خورد. درعین‌حال ۴ استان قم، یزد، هرمزگان و همدان بیشتر از سایر استان‌های ایران رشد موالید داشتند.

به گفته‌ی محزون، زمان فرزندآوری در زندگی زوج‌ها نیز دچار تغییراتی شده و درصد زوج‌هایی که در ۵ سال دوم زندگی مشترک بچه‌دار می‌شوند، به نسبت سال‌های قبل رشد داشته است. او گفت تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد، تمایل برای به تاخیر انداختن موالید در زندگی مشترک بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر آمار سازمان ثبت احوال درحالی به شکل رسمی از کاهش میزان زاد و ولد در کشور خبر می‌دهد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال ۹۳ با ابلاغیه‌ای ۱۴ ماده‌ای، سیاست‌های موردنظر خود برای افزایش جمعیت ایران را به تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کشور ابلاغ کرد.

خامنه‌ای تا کنون بارها در سخنرانی‌های خود خواستار افزایش زادوولد و تشویق به فرزندآوری شده و تاکید کرده که جمعیت ایران باید به ۱۵۰ میلیون نفر برسد.

او از سال ۱۳۹۱ بارها در سخنرانی‌های خود از سیاست‌های کاهش جمعیت و کاهش موالید در ایران انتقاد کرده و از مسئولان خواسته است تا خانواده‌ها را از حالت "یک یا دو بچه" خارج کنند و افزایش جمعیت را پررنگ کنند.

رهبر جمهوری اسلامی مسئله تکثیر نسل و افزایش باروری در ایران را یک "مساله حیاتی" دانسته که باید به شکل جدی دنبال شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter