English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دلیل برگزاری کنگره حزب کارگران کره شمالی‌ چیست؟

آذوح: مایکل میدن کارشناس مسائل کره شمالی‌

حزب حاکم در کره شمالی برای اولین بار پس از حدود ۴۰ سال تشکیل جلسه داده است.

    لزوم برگزاری چنین همایشی بعد از ۴۰ سال چیست؟

می‌توان گفت کیم‌ جونگ اون این کنگره را با هدف رسمیت بخشیدن به قدرت خود - که از پدرش به او رسیده است - و پرداختن به برنامه‌هایش برگزار می‌کند. او در این نشست، مانند همیشه، اقتدار خود را نمایش می‌دهد و سعی‌ می‌کند در رقابت‌هایی که در حزب، دولت و ارتش وجود دارد توازن برقرار کند.

همچنین این کنگره فرصتی است که رهبر کره شمالی‌ در جلسه‌ای علنی به کسانی که به او و رهبریش وفاداری کامل داشته‌اند، پاداش بدهد؛ افرادی که به پدرش نیز وفادار بوده‌اند و افرادی که در انتقال قدرت از پدر به پسر به او کمک کرده‌اند. این کنگره همچنین فرصتی خواهد بود که کیم‌ جونگ اون افرادی هم‌سن و سال خود را در رده‌های پایینتر حکومتی به خدمت بگمارد. این افراد در واقع نقش بدنه حکومتی برای آینده کشور را دارند.

    چرا این کنگره برای مدتی‌ طولانی‌ برگزار نشد؟

آخرین کنگره در سال ۱۹۸۰، پنج سال دیرتر از موعد مقرر، برگزار شد. طبق قوانین حزبی، کنگره حزب "عالی‌ترین ارگان حزبی است" و باید هر ۵ سال یک بار باید برگزار شود.

اما حزب مجاز است به جای برگزاری کنگره تنها به برگزاری یک کنفرانس حزبی بسنده کند. حزب کارگران تا سال ۲۰۱۰ – یعنی‌ ۳۰ سال پس از آن تاریخ – هیچ کنگره‌ای برگزار نکرد. در آن جلسه، الزام برگزاری هر پنج سال یک بار کنگره از قوانین حزب حذف شد. نمی‌توان دقیقا گفت که چرا تشکیل این کنگره تا این اندازه با تاخیر روبه‌رو شده، اما مشخص است که جهان کمونیسم در این سال‌ها تغییر اساسی کرده. حالا دیگر فرستادگان بین‌المللی کمتری وجود دارند که بخواهند در کنگره شرکت کنند. و برنامه‌هایی که در این کنگره‌ها برای اقتصاد اعلام می‌شد دیگر محلی از اعراب ندارند.

    هدف از برگزاری کنگره چیست؟

در این نشست اعضای نهادهای مهم حزب کارگران انتخاب و نقش این نهادها تعیین خواهد شد. منشور حزب هم در صورت لزوم اصلاح می‌شود.

این منشور سازمان حزبی را مشخص می‌کند و نحوه ارتباط ارگان‌های حزب با دولت، ارتش، اقتصاد، فرهنگ و جامعه کره شمالی‌ بر اساس آن تعیین می‌شود. این منشور همچنین به منزله سند‌ی ایدئولوژیک است که در مقدمه خود مواضع حزب کارگران در مسائل مختلف داخلی و خارجی را تعریف می‌کند. این مواضع چشم‌انداز سیاست‌های کره شمالی را تا برگزاری کنگره بعدی تعیین می‌کنند.

    دستور کار کنگره چیست؟

کنگره با خواندن گزارشی از تاریخ حزب کارگر و نقشی‌ که کیم‌ جون اون در توسعه و کمک به حزب داشته، آغاز می‌شود. سپس گزارش‌هایی درباره کمیته مرکزی حزب قرائت می‌شود. تغییراتی که در نحوه سازماندهی‌ حزب مد نظر است اعلام و پس از آن گزارش‌های دیگری راجع به برنامه‌های ایدئولوژیک، سیاسی و استراتژیک ارائه داده می‌شود.

بخشی از برنامه، به انتخاب کیم جونگ اون به عنوان بالاترین مقام حزب اختصاص خواهد داشت و سخنرانی‌هایی در تقدیر از این انتخاب صورت خواهد گرفت. سپس کنگره اعضای قدرتمندترین نهاد حزب کارگران، یعنی‌ کمیته مرکزی را انتخاب می‌کند.

پس از به انجام رسیدن مراحل اصلی‌، دیدار‌های فرعی آغاز می‌شود و کمیته مرکزی اعضای دیگر نهادها کلیدی حزب، مانند کمیسیون مرکزی ارتش را انتخاب می‌کند.

    در کنگره ۱۹۸۰ چه اتفاقی افتاد؟

آخرین کنگره حزب کارگران در اکتبر ۱۹۸۰ برگزار شد و اولین نشستی بود که در آن کیم‌ جونگ ایل رسما به عنوان جانشین پدرش - کیم‌ ایل سونگ، بنیانگذار حکومت کره شمالی‌- معرفی‌ شد.

می‌توان گفت کنگره سال ۱۹۸۰ اساسا به انتقال موروثی قدرت در خانواده کیم‌ رسمیت بخشید، در ارگان‌های سیاسی این کشور تغییرات مطلوب را ایجاد کرد و نسل جدیدی از افراد را به مناصب دولتی گماشت که برخی‌ از آن‌ها تا به امروز نیز در قدرت باقی‌ مانده‌اند.

    چه کسانی در کنگره حضور دارند؟

نمایندگان و ناظرانی که در سطوح پایین‌تر حزبی – مثل شوراهای محلی و شهری – انتخاب شده‌اند، در این کنگره شرکت دارند.

با وجود دارا بودن مقام‌های مختلف در سلسه مراتب سیاسی، اعضای این شوراها با یکدیگر برابرند (واضح است که این اصل شامل کیم‌ جونگ اون و خانواده‌ا‌ش نمی‌شود).

این ساختار در دهه ۱۹۶۰ میلادی در حزب به کار گرفته شد و این شوراها ۵ تا ۳۰ عضو دارند که بر اساس محل زندگی‌شان در کشور انتخاب می‌شوند. حزب از این شوراها برای آموزش عقیدتی‌، پخش نظرات و نظارت بر اعضای حزبی و غیرحزبی استفاده می‌کند. بسیج اعضای حزب برای مناسک عمومی و پروژه‌های اجتماعی، از تمیز کردن خیابان‌ها گرفته تا پروژه‌های عمرانی، از این طریق صورت می‌گیرد.

    آیا سیاست‌ها دچار تغییر جدی خواهد شد؟

آن‌هایی که در انتظار تغییرات اساسی نشسته‌اند احتمالا سرخورده خواهند شد، اما کنگره ممکن است چارچوبی را مشخص کند که راه را برای تغییرات اساسی هموار می‌کند.

اعلام ادامه برنامه‌های فضایی کره شمالی‌، سیاست‌های آموزشی، ادامه تولید و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای و اشارات نامحسوس به ایجاد تغییر در سیاست‌های اقتصادی کشور از جمله مواردی است که احتمالا در کنگره مطرح می‌شود.

ما در شش سال گذشته شاهد تغییرات گسترده در نفرات حزب بوده‌ایم و اخبار و شایعات زیادی درباره اخراج و اعدام مقامات شنیده‌ایم. این کنگره احتمالا نقطه پایان این روند خواهد بود. خلاصه این‌که قرار است افراد حاضر در راس هرم قدرت در این حکومت یاقی مشخص شوند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter