English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

درگذشت یکی دیگر از نویسندگان کتاب "گذشته چراغ راه اینده "

آذوح: دکتر دهقان، پزشک و مورخ آذربایجانی در استانه 90 سالگی در بیمارستانی در تهران و در سکوت کامل خبری درگذشت.

مرحوم دهقان که در دوران جوانی در فرقه دمکرات آذربایجان حضور داشت پس از شکست فرقه در تبریز بازداشت شد و پس از رهایی از زندان به کار طبابت ادامه داد.

براساس خاطره ای که از مرحوم دهقان نقل شده گفته می شود که وی در اواخر آذرماه سال 1325 در حالیکه تعداد زیادی از افراد مظنون به همکاری با فرقه دمکرات بدون محاکمه و به صورت فجیعی در خیابانها اعدام می شدند از سوی ارتش شاهنشاهی در یکی از محلات تبریز بازداشت شده و به سالنی برده می شود. وقتی او را داخل آن سالن می برند تعداد بازداشت شدگان به حدی بوده که وی به سان یک شی به روی بازداشت شدگان انداخته می شود. بگونه ایکه او تا دقایقی طولانی قادر نمی شود پایش را بر روی زمین بگذارد!

دکتر دهفان تاکید کرده که تنها یک اشتباه در محاسبه مانع شده است تا وی به جوخه اعدام سپرده نشود.

براساس اطلاعات دریافت شده وی یکی از سه نویسنده کتاب نفیس گذشته "چراغ راه اینده است" می باشد.

دو نویسنده دیگر این کتاب دکتر محمدعلی فرزانه (1302تبریز، 1384 تبریز) و دکتر محمد حسین مبین (1306 تبریز، 1394 تبریز) هستند.

کتاب "گذشته چراغ راه اینده است"، در اواسط دهه پنجاه توسط جمعی از نویسندگان که خود را با نام اختصاری -جامی- معرفی کرده اند، بصورتی محرمانه چاپ شد و بگونه ای تدریجی در اختیار خوانندگان قرار گرفت. این کتاب بعد از انقراض حکومت پهلوی به دفعات و در دهها هزار نسخه تجدید چاپ و منتشر شده است.

کفته می شود مولفین فروتن این اثر کم نظیر تاریخی قبل از نگارش این کتاب بین هم قسم یاد می کنند که نام آنان بعد از مرگشان منتشر شود.

همین امر باعث شد تا این کتاب نخست در زمان پهلوی بصورت دست نویس و سپس بگونه  تایپی  و در روندی مخفیانه در بین خوانندگان توزیع شود.

بعد از وقوع انقلاب در ایران اگرچه این کتاب تجدید چاپ شد و منافع مادی مهمی برای ناشران آن به همراه اورد اما این سه نویسنده هرگز اقدام به طرح ادعایی در این خصوص ننمودند.

تی آر تی

 

دانلود کتاب تاریخی "گذشته چراغ راه آینده است"+ پی دی اف

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=30032:-q-q-&catid=7:12&Itemid=16

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter