English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«چرا رستم قاسمی محاکمه نمی‌شود؟»

آذوح: اگرچه دادگاه به اعدام بابک زنجانی حکم داده اما پرونده او همچنان باز است و هر از گاهی نامی از او و عوامل پشت پرده به میان می‌آید. یک نماینده مجلس خواستار مشخص شدن نقش «رستم قاسمی» در فساد نفتی شد.

یک نماینده مجلس می‌گوید که بابک زنجانی ویترین پرونده فساد در وزارت نفت است و باید رستم قاسمی وزیر وقت نفت محاکمه شود.

امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس شورای اسلامی، یک‌بار دیگر این متهم را «ویترین فساد اقتصادی» دانست و خواستار رسیدگی به نقش وزیران دولت قبل در عدم بازگشت درآمدهای نفتی ایران در دوره تحریم‌ها شد.

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با روزنامه شرق، بابک زنجانی را یکی از سه ضلع فساد اقتصادی دانست و گفت که «خود بابک زنجانی در کمیسیون انرژی گفته و نوار آن هم موجود است که می‌گوید من را به بانک مرکزی دعوت کردند و وزیر اطلاعات، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی دو ساعت پشت درهای بسته مذاکره کردند و بعد گفتند باید این قرارداد را ببندید».

بنا بر گفته سلطانی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، علیرضا محرابیان وزیر صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمی وزیر نفت، سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پنج مقام ارشد دولتی هستند که نقش پررنگی در پرونده بابک زنجانی داشته‌اند.

این نماینده مجلس «دولتی‌ها اعم از وزرا و مسئولان دیگر، بابک زنجانی و اطرافیانش مانند ضراب و شبکه بانکی» را سه ضلع پرونده بابک زنجانی دانست و گفت: «دولتی‌ها و شبکه بانکی در کجای این پرونده هستند و تکلیفشان چه می‌شود؟ الان بابک زنجانی و چند نفر از شرکایش محاکمه می‌شوند. ولی تکلیف کسانی که این قرارداد‌ها را بسته‌اند چه شد؟»

سلطانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به صراحت خواستار محاکمه رستم قاسمی وزیر پیشین نفت جمهوری اسلامی شد و گفت: «الان در این پرونده به‌جز شمس و فلاح، مثلا آقای جشن‌ساز هم دستگیر شده، این‌ها همه یک دسته هستند و دسته دیگر تکلیفش معلوم نیست.»

او در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌ که «یک نفر دستور داده و باید جایش در این پرونده مشخص شود» گفت که «قرارداد‌ها با دستور وزیر نفت وقت بسته شده است. ایشان کجای پرونده است؟»

رستم قاسمی وزیر سابق نفت جمهوری اسلامی ایران و فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیا تا بهمن سال گذشته به عنوان یکی از مشاوران بیژن زنگنه در وزارت نفت مشغول به کار بود که پس از اختلاف نظر بر سر کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی از کار برکنار شد.

سخنگوی دستگاه قضائی ایران پیش از این گفته بود که برخی از مدیران به عنوان مطلع احضار شده‌اند اما مسئولیتی متوجه آن‌ها نیست. این در حالی است که به گفته سلطانی «قراردادهای نفتی با بابک زنجانی با دستور وزیر نفت وقت بسته شده و مدیران بانکی در کمیسیون انرژی مجلس از او دفاع کردند».

زنجانی متهم است که نزدیک به ۲.۷ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را به خزانه بازگشت نداده است. علاوه بر این به گفته سلطانی او بخشی از مطالبات پیمانکاران وزارت نفت را هم که در اختیار او قرار گرفته بود پرداخت نکرده است.

او دو سال پیش بازداشت و پس از ۲۶ جلسه دادگاه به اعدام محکوم شد. وکیل زنجانی چندی پیش گفته بود که قطعا به این حکم اعتراض خواهند کرد. حسن روحانی و بیژن زنگنه هم اعدام او را راهکار مناسبی برای بازگرداندن دارایی‌های ایران ندانسته بودند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter