English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

جنگ لفظی روسای جمهوری روسیه و آمریکا؛ اوباما:‌ با اروپایی ها علیه اقدامات خصمانه روسیه متحدیم

آذوح: یک روز بعد از راه اندازی سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی، روسای جمهوری روسیه و آمریکا بر سر این سیستم دفاعی آمریکا در اروپای شرقی به یک دیگر انتقاد کردند. در حالی که رئیس جمهوری روسیه تاکید دارد نیازی به این سیستم نیست، اوباما می گوید نگرانی هایی از روسیه وجود دارد.

باراک اوباما که جمعه شب ۲۴ اردیبهشت در کاخ سفید میزبان رهبران سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند بود، گفت این کشورها و آمریکا از "حضور نظامی خصمانه" روسیه در منطقه شمال و شرق اروپا نگرانی مشترک دارند.

ضیافت شام در کاخ سفید با حضور رهبران منطقه شمال اروپا  موسوم به نوردیک برگزار شد. در این مراسم آقای اوباما گفت: "گفت‌وگوها با روسیه را ادامه می‌دهیم و مایل به همکاری با این کشور هستیم اما در عین حال می خواهیم از آمادگی خودمان مطمئن باشیم."

رئیس جمهوری آمریکا افزود: "از روسیه نیز می‌خواهیم، فعالیت‌های نظامی اش را مطابق الزامات بین‌المللی کند."

این واکنش باراک اوباما به سخنان روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.

به گزارش  اینترفکس، آقای پوتین در دیدار با مقام‌های ارشد نظامی روسیه گفت:‌ تهدید موشکی هسته‌ای ایران دیگر برقرار نیست و بنابراین توجیهی برای استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در اروپا وجود ندارد.

واکنش پوتین به استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی در روز پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت است. سامانه دفاع موشکی آمریکا در این روز در رومانی مستقر شد. همچنین مقام‌های ارشد آمریکا و لهستان هم در روز جمعه در این کشور مراسم نمادین نصب سامانه دفاع موشکی آمریکا را برگزار کردند.

آمریکا صراحتا گفته هدف این سامانه موشکی،  محافظت از اروپا در برابر موشک‌های بالستیک است.

تهدیدات مشترک اروپا

جمعه شب در واشنگتن، باراک اوباما بعد از دیدار با کشورها منطقه شمال اروپا موسوم به نوردیک، هرچند از نگرانی مشترک آمریکا و کشورهای شمال اروپا از حضور خصمانه نظامی روسیه در شمال و شرق اروپا گفت که در سال ۲۰۱۴ حضور نظامی روسیه در اوکراین بر نگرانی ها افزوده بود.

بعد از حضور نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه بود که این کشور از اوکراین جدا شد.

از سوی دیگر، روسیه به بهانه نیرو رسانی به شمال سوریه، عملا بارها حریم هوایی کشورهای شمال و شرق اروپا را نقض کرده است.

درگیری ها در سوریه و شمال عراق بر نگرانی متحدان آمریکا افزوده است.

با اینکه رئیس جمهوری روسیه از منتفی شدن خطر ایران هسته ای گفته، اما هنوز برخی کشورهای نزدیک به آمریکا و اسرائیل از توسعه موشکی ایران نگرانند.

با آزمایش های موشکی اخیر ایران، به تازگی روزنامه وال استریت جورنال به بررسی توان موشکی ایران پرداخته و در نقشه ای شرح داده که اکنون موشک های ایران تا اسرائیل و حتی برخی کشورهای اروپای شمالی و شرقی می رسد.

به جز روسیه، شرایط در عراق و سوریه و موج مهاجرت به اروپا نیز محورهای دیگر دیدار رهبران کشورهای شمال اروپا با رئیس‌جمهور آمریکا بود.

ضیافت ۳۰۰ نفره در کاخ سفید

ضیافت شام جمعه شب با حضور سیصد نفر و از جمله رهبران سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ و ایسلند برگزار شد. آقای اوباما در این مراسم توجه این کشورهای منطقه شمال اروپا موسوم به نوردیک را به موضوعات حقوق مدنی، مسایل انساندوستانه و ممانعت از تغییرات آب و هوایی ستود.

پیش از مراسم شام، در مقابل کاخ سفید فرش قرمزی گسترده شد تا رئیس جمهوری آمریکا و همسرش میشل اوباما از میهمانان استقبال کنند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter