English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رایزنی‌های آشکار و پنهان برای انتخاب رئیس مجلس دهم

آذوح: همایش حزب اعتدال و توسعه دو مهمان ویژه داشت که قرار است یکی از آنها رئیس مجلس شود. یکی از حاضران در این همایش می‌گوید رایزنی‌های پشت پرده‌ای انجام شده تا از میان عارف و لاریجانی یکی انتخاب شود.

حزب اعتدال و توسعه نزدیک‌ترین تشکل سیاسی به دولت یازدهم محسوب می‌شود و شماری از اعضای شاخص آن همکاران حسن روحانی و عضو کابینه هستند.

سران این حزب شب گذشته (سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت) همایشی برگزار کردند که در آن شماری از راه‌یافتگان به مجلس دهم نیز شرکت داشتند.

دو میهمان ویژه این همایش، محمدرضا عارف و علی لاریجانی گزینه‌های اصلی ریاست دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شمار می‌روند.

عارف اندکی پیش از حضور در این نشست از سوی اکثریت کسانی که از فهرست امید به مجلس دهم راه یافته‌اند به ریاست فراکسیون پارلمانی این جناح انتخاب شده بود.

وزن نامشخص فراکسیون‌ها

فهرست امید در انتخابات مجلس از سوی اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان میانه‌رو و حامیان دولت حمایت می‌شد و برخی از افراد این لیست خواهان ادامه ریاست لاریجانی در مجلس آینده هستند.

عارف در سخنرانی خود در همایش یاد شده گفت: «واقعیت این است که ما فراکسیون‌های مختلفی داریم ولی باید برای رقابت سالمی که رفاقت نتیجه آن است، اصالت قائل شویم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد، برای این که مجلس در رأس امور قرار بگیرد لازم است که هر دو جریان رقیب، اصول‌گرا و اصلاح‌طلب "پس از پایان رقابت‌ها در انتخابات رفاقت‌ها را اصل قرار دهند".

هر دو جریان معتقدند اکثریت مجلس دهم را در دست دارند اما به دلیل وجود بیش از ۷۰ نفر که به عنوان افراد مستقل در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کردند وزن واقعی هر یک از جناح‌ها به درستی مشخص نیست.

تکذیب دخالت دولت

از سوی دیگر شماری از اصول‌گرایان مورد حمایت فهرست امید نزدیکان و حامیان لاریجانی هستند و همین مسئله می‌تواند کفه را به سود رئیس کنونی مجلس سنگین‌تر کند.

چند روز پیش، محمد صادقی از راه‌یافتگان تهران به مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، حامیان لاریجانی را متهم کرد که با دادن وعده‌هایی سعی در تطمیع برخی نمایندگان برای جلب آراء آنها به نفع او دارند.

در روزهای گذشته خبرهایی درباره تمایل دولت به ریاست لاریجانی منتشر شد که مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور آن را تکذیب کرد و منکر هر گونه دخالت دولت در تعیین رئیس و اعضای هیئت رئیسه مجلس شد.

در همایش یادشده نیز محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و سخنگوی دولت یازدهم تصریح کرد که نه این حزب و نه دولت هیچ قصدی برای دخالت در امور داخلی مجلس ندارند و معتقدند نمایندگان از عهده اداره نهاد قانون‌گذاری برمی‌آیند.

با این همه، شواهد نشان می‌دهد که رایزنی‌های پشت پرده و خارج از مجلس می‌تواند نقش مهمی در تعیین ترکیب نهایی هیئت رئیسه و ریاست این نهاد داشته باشد.

«فینال انتخابات ریاست مجلس»

علی صوفی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت از دیدار علی اکبر ناطق‌نوری و شماری از اعضای کابینه حسن روحانی با محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین، برای جلب حمایت از ریاست لاریجانی خبر داد.

به گزارش ایلنا، صوفی می‌گوید، خاتمی در این دیدار تاکید کرده که نظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بر نامزدی محمدرضا عارف برای ریاست مجلس دهم است و این نظر قطعی است.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به تجربه ایستادگی‌های لاریجانی در برابر اصول‌گرایان تندرو و منتقدان دولت در مجلس نهم، معتقد است که او از ارتباط‌ها، توانایی‌ها و امکانات بهتری برای کنترل افراطیان برخوردار است.

کرباسچی ۲۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با روزنامه "شرق" خاطر نشان کرد که تحقق بخشی از مطالبات اصلاح‌طلبان با ریاست عارف بر مجلس نیز ممکن نخواهد بود.

غلامعلی جعفرزاده، از حامیان لاریجانی که مورد حمایت فهرست امید هم بود، به خبرگزاری مهر گفته است که همایش حزب اعتدال و توسعه "فینال انتخابات ریاست مجلس" بود و یکی از وزیران دولت به او گفته پس از این همایش ۵۰ تا ۶۰ رأی به آرای لاریجانی اضافه شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter