English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ابرباکتری‌ها 'هر سه ثانیه یک نفر را خواهند کشت'

جیمز گلگر گزارشگر پزشکی، بی بی سی نیوز

یک گزارش معتبر حاکیست که اگر جهان امروز دست به کار نشود تا سال ۲۰۵۰ هر سه ثانیه یک نفر در اثر آلودگی به سوپرباکتری ها خواهد مرد.

گزارش "بررسی مقاومت داروهای ضدباکتریایی" همچنین برنامه ای را برای جلوگیری از "سقوط مجدد جهان پزشکی به قرون تاریک"، که نیازمند صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری است، تشریح می کند.

این گزارش همچنین خواستار انقلابی در نحوه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و کمپینی در سطح وسیع برای آموزش عمومی می شود.

این گزارش عمدتا با استقبال روبرو شده اما یک گروه توصیه های آن را ناکافی دانسته است.

مبارزه با عفونت هایی که در برابر داروها مقاومت نشان می دهند نبردی است که جهان به سرعت در حال باختن آن است و از آن به عنوان تهدیدی "در ابعاد تروریسم" یاد شده است.

مشکل این است که بشر با سرعت کافی آنتی‌بیوتیک‌های تازه تولید نمی کند و آنهایی را که در اختیار دارد تلف می کند.

از زمان شروع این بررسی در اواسط سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون نفر در اثر چنین عفونت هایی مرده اند.

در این فاصله پزشکان باکتری هایی کشف کرده اند که می تواند در برابر آخرین راه چاره موجود - آنتی بیوتیک کولیستین - مقاومت کند. در نتیجه این نگرانی مطرح شده که جهان در آستانه "عصر ورود به عصر بعد از آنتی‌بیوتیک‌ها" باشد.

گزارش تازه می گوید که وضعیت از این بدتر خواهد شد به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ سالانه ۱۰ میلیون نفر در اثر عفونت های مقاوم بمیرند.

و هزینه مالی آن برای اقتصادها تا نیمه قرن به ۱۰۰ تریلیون (۱۰۰ هزار میلیارد) دلار خواهد رسید.

توصیه های این گزارش چنین است:

    یک کمپین فوری و گسترده برای افزایش آگاهی عمومی چون بیشتر مردم از خطرات آن بی خبرند

    ایجاد یک صندوق نوآوری جهانی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای تحقیقات اولیه

    بهبود دسترسی به آب غیرآلوده، بهداشت بهتر و بیمارستان های تمیزتر برای جلوگیری از گسترش‌عفونت‌ها

    کاهش مصرف گسترده و غیرلازم آنتی بیوتیک در صنعت کشاورزی/دامداری؛ از جمله ممنوعیت مصرف آن دسته از داروهایی که برای سلامت انسان اهمیت حیاتی دارند

    بهبود سیستم نظارت بر گسترش مقاومت در برابر دارو

    پرداخت یک میلیارد دلار به شرکت ها به خاطر کشف هر یک آنتی بیوتیک تازه

    مشوق های مالی برای ایجاد آزمایش های جدید برای جلوگیری از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی که موثر نیستند

    ترغیب استفاده از واکسن و داروهای آلترناتیو

لرد جیم اونیل، اقتصاددانی که هدایت این بررسی جهانی را به عهده داشته، به بی بی سی گفت:‌ "باید در سراسر جهان به شیوه های مختلف این آگاهی را ایجاد کنیم که چرا حیاتی است دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها را مثل آب نبات مصرف نکنیم."

"اگر این مشکل را حل نکنیم وارد قرون تاریک خواهیم شد، و شاهد مرگ خیلی ها خواهیم بود. ما توصیه های دشواری آماده کرده ایم که لازمه اجرایش آن است که همه به خود سختی بدهند، زیرا اگر چنین نکنیم قادر به حل این مشکل نخواهیم بود."

جورج اوزبورن وزیر دارایی بریتانیا گفت:‌ "به غیر از الزامات اخلاقی، هزینه های اقتصادی ناکامی در این زمینه هم بزرگتر از آن است که بخواهیم فکرش را بکنیم. بنابراین من از همه وزرای دارایی می خواهم امسال دور هم آیند،‌ و در همکاری با رهبران صنایع و کارشناسان پزشکی، بر سر یک رویکرد مشترک توافق کنند."

از دهه ۱۹۸۰ تاکنون هیچ گروه جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها ساخته نشده است.

مشکل این است که اگر آنتی بیوتیک تازه ای ساخته شود باید فقط برای موارد اضطراری کنار گذاشته شود بنابراین شرکت تولید کننده نخواهد توانست هزینه زیاد تحقیق و توسعه را جبران کند.

جان رکس، از واحد آنتی بیوتیک شرکت استرازنکا، گفت همانطور که در گزارش آمده باید راه تازه ای برای پرداخت هزینه ساخت آنتی بیوتیک پیدا شود.

او گفت:‌ "آنتی‌بیوتیک‌ها باید معادل بهداشتی کپسول اطفای حریق باشند. باید همیشه روی دیوار باشند و حتی وقتی به ندرت استفاده می شوند ارزش آنها معلوم باشد."

لرد اونیل همچنین از شیوه های کشاورزی و دامداری که از آنتی بیوتیک برای تقویت رشد حیوانات، به جای درمان عفونت آنها، استفاده می شود انتقاد کرد.

در آمریکا ۷۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌ها برای استفاده حیوانی است.

این کاربرد خطر گسترش مقاومت دارویی به عفونت های انسانی را به همراه دارد؛ خطری که سال گذشته به شکل مقاومت در برابر کولیستین ظاهر شد.

این دارو به طور گسترده در چین به خوک ها داده می شود.

لرد اونیل همچنین از کمبود آزمایش هایی ابراز خشم کرد که باعث می شود در بسیاری موارد آنتی بیوتیک به خاطر عفونت های ویروسی - که بی فایده است - تجویز شود.

او گفت:‌ "برای من باورنکردنی است که پزشکان هنوز آنتی‌بیوتیک‌ها را با تکیه بر ارزیابی فوری از علائم بیماری تجویز می کنند، درست مثل زمانی که آنتی‌بیوتیک‌ها اولین بار در دهه ۱۹۵۰ مصرف گسترده پیدا کرد."

سازمان بهداشت جهانی، موسسه خیریه ولکام تراست و انجمن رویال بریتانیا جملگی از گزارش تازه تعریف کرده اند.

ماریو مونتی نخست وزیر سابق بریتانیا گفت که این یافته ها "مسلما ارزش توجه فوری رهبران جهان را دارد."

اما دکتر گرانیا بریگدن از موسسه خیریه پزشکان بدون مرز گفت:‌ "این گزارش یک گام اول مهم در رسیدگی به ناکامی گسترده در بازار است اما ناکافی است."

این گروه می گوید که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک تهدیدی برای ماموریت آنها در اطراف جهان از مداوای زخمی های جنگ سوریه در اردن گرفته تا نوزادان بیمار در نیجر است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter