English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

چرا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاریخی خواهد بود؟

رونالد هیوز بی‌بی‌سی

حالا دیگر فاصله چندانی تا انتخاب قطعی دونالد ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواه‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده، چیزی که ۱۲ ماه پیش ناممکن به نظر می‌رسید.

رقابت میان دموکرات‌ها هنوز ادامه دارد. با وجود پیروزی‌های اخیر سناتور برنی سندرز، هر چه جلوتر می‌رویم احتمال نامزدی هیلاری کلینتون بیشتر می‌شود.

شکی در اهمیت تاریخی نتیجه نهایی این انتخابات وجود ندارد. چرا؟ به دلایل زیر:

    دوران رئیس‌جمهوری جوان پایان یافت

وقتی باراک اوباما برای بار اول در ژانویه ۲۰۰۹ وارد کاخ سفید شد ۴۷ سال بیشتر نداشت. او پنجمین رئیس‌جمهور جوان آمریکا در تاریخ بود. جوانترین تئودور روزولت بود که هنگام ورود به کاخ سفید ۴۲ سال و ۳۲۲ روز داشت.

نفر بعدی ولی به اندازه قابل توجهی مسن‌تر خواهد بود.

برنی سندرز هنگام تحلیف در ۲۰ ژانویه ۷۵ ساله خواهد بود، تقریبا شش سال پیرتر از رونالد ریگان که تا امروز مسن‌ترین رئیس‌جمهور در زمان تحلیف بوده.

دونالد ترامپ روز ۱۴ ژوئن ۷۰ ساله می‌شود و به این ترتیب او هم مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود.

تولد ۶۹ سالگی هیلاری کلینتون دو هفته قبل از انتخابات است، و بعد از رونالد ریگان در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. او جای ویلیام هنری هریسون را خواهد گرفت که در سال ۱۸۴۱ رئیس‌جمهور شد و آخرین رئیس‌جمهوری بود که پیش از استقلال آمریکا به دنیا آمده بوده و برای همین در خاک بریتانیا متولد شده بود.

    نیویورک

هر دو احتمال – ترامپ در برابر کلینتون یا ترامپ در برابر سندرز – نخستین رقابت ریاست‌جمهوری بین دو نیویورکی در سال‌های اخیر خواهد بود. آخرین باری که شاهد چنین رقابتی بودیم سال ۱۹۴۴ بود که توماس دیویی، فرماندار نیو یورک، در برابر فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور وقت، قرار گرفت.

برنده این انتخابات اولین نیویورکی خواهد بود که در ۷۱ سال گذشته به ریاست‌جمهوری رسیده.

(درست است که خانم کلینتون در شیکاگو متولد شده، ولی او نماینده نیویورک در سنا بود و در این ایالت زندگی می‌کند).

    پول، پول و باز هم پول

آقای ترامپ، در صورت پیروزی، یکی از کم‌خرجترین نامزدهای پیروز در سال‌های اخیر خواهد بود.

آمار کمیسیون مرکزی انتخابات نشان می‌دهد که مخارج او تا پایان ماه مارس ۴۰ میلیون دلار بوده که ۳۶ میلیون دلار آن از جیب خودش خرج شده.

هیچ نامزد دیگری از سال ۲۰۰۰ که ال گور ۱۲۶ میلیون دلار خرج کرد به این اندازه کم‌خرج نبوده. هیلاری کلینتون تا امروز حدود ۱۸۷ میلیون دلار خرج کرده.

البته آقای ترامپ هنوز کلی کار انتخاباتی دارد و می‌تواند از حالا تا ماه نوامبر ول‌خرجی کند، ولی به نظر می‌رسد که کل مخارجش بسیار کمتر از ۵۵۶ میلیون دلاری خواهد بود که باراک اوباما برای انتخابات قبل خرج کرد.

    تجربه

پیروزی آقای ترامپ از یک جهت دیگر هم قابل توجه خواهد بود – در ۶۰ سال گذشته هیچ‌کس نبوده که بدون داشتن تجربه فرمانداری یا نمایندگی در کنگره به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.

دوایت آیزنهاور آخرین رئیس‌جمهوری بود که در سال ۱۹۵۳ بدون داشتن سابقه سیاسی به کاخ سفید راه یافت. ولی حتی او هم در پیش از ریاست‌جمهوری و در زمان جنگ جهانی دوم فرمانده کل نیروهای متفقین بود.

مورد دیگر هربرت هوور است که بین سال‌های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۳ رئیس‌جمهور بود. او قبل از انتخاب به کار مهندسی مشغول بود و در فعالیت‌های بشردوستانه شرکت داشت.

تا به امروز هیچ نامزدی نبوده که صاحب هتل‌ها و کازینوهای زنجیره‌ای بوده باشد. ولی آقای ترامپ می‌گوید که تجربه‌ای که از بستن قراردادهای تجاری کسب کرده، و این حقیقت که رابطه نزدیکی با صاحبان قدرت در واشینگتن ندارد، نقطه قوتش است.

    اولین رئیس‌جمهوری زن؟

درست است که خانم کلینتون سال‌های زیادی را در واشینگتن گذرانده، ولی نباید فراموش کرد که او در صورت پیروزی اولین رئیس‌جمهوری زن خواهد بود.

پیش از این ما دو بار به این اتفاق مهم نزدیک شدیم. یک بار سال ۲۰۰۸ بود که جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواه، در یک اقدام عجیب سارا پیلین، فرماندار آلاسکا، را به عنوان معاون خود برگزید، و بار دیگر سال ۱۹۸۴ که والتر ماندیل، نامزد دموکرات، جرالدین فرارو را به عنوان معاون خود انتخاب کرد.

هیچ کدام از آن‌ها رئیس‌جمهور نشدند.

    تداوم حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید؟

یکی از شگفتی‌های تاریخ آمریکا این است که تا به حال تنها دو دموکرات موفق شده‌اند بالافاصله بعد از یک دموکرات دیگر رئیس‌جمهوری این کشور بشوند. آخرین آن جیمز بیوکنن است که از ۱۸۵۷ تا ۱۸۶۱ رئیس‌جمهور بود.

هری ترومن و لیندون جانسون هر دو معاون رئیس‌جمهور بودند و در پی مرگ فرانكلين روزولت و جان كندى، به مقام ریاست‌جمهوری رسیدند و هر دو نفر موفق شدند در انتخاباتی که پس از پایان دوره برگزار شد، پیروز شوند.

برای همین پیروزی کلینتون در انتخابات از این نظر هم برای حزب دموکرات مهم خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter