English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نارضایتی سازمان اطلاعات پاکستان از کشته شدن رهبر طالبان

آذوح: ارتش پاکستان به حمله پهپاد آمریکایی به خودروی ملامحمد منصور واکنش نشان داده و آن را نقض حاکمیت این کشور می‌داند. شایع شده که ژنرال‌های ارتش می‌توانند نخست وزیر پاکستان را سرنگون کرده و قدرت را در این کشور به دست گیرند.

سازمان اطلاعات داخلی پاکستان (ISI) از کشته شدن رهبر طالبان ناراضی است. این سازمان ملااختر محمد منصور، سرکرده سابق طالبان افغانستان را تحت حمایت خود قرار داده بود. گفته می‌شود ژنرال‌های پاکستان علاقه شدیدی به ملا منصور داشتند.

به گزارش سایت آلمانی "اشپیگل آنلاین" ارتش پاکستان نسبت به حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به خودروی ملامحمد منصور و کشته شدن او واکنش نشان داده است.

راحل شریف، فرمانده ارتش پاکستان و قدرتمندترین مرد این کشور روز چهار‌شنبه (۵ خرداد / ۲۵ مه) به دیوید هیل، سفیر آمریکا در پاکستان اطلاع داد که او "به شدت نگران" نقض حاکمیت پاکستان از طرف آمریکا است.

سخنان فرمانده ارتش پاکستان یادآور لحن نظامیان پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه تروریستی القاعده در ماه مه سال ۲۰۱۱ است. آن زمان نیز ارتش پاکستان به جای شادی از این که موفقیتی در امر مبارزه با تروریسم ایجاد شده، به شدت نگران نقض حاکمیت پاکستان از طرف آمریکا بود.

گفته می‌شود اعضای رهبری طالبان نیز دولت پاکستان را در مرگ ملا منصور مقصر می‌دانند و چندنفر از آنها اعلام کرده اند که دولت پاکستان مکان ملامنصور را به نیروهای آمریکا لو داده است.

مخالفت پاکستان با حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا

حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا به ملا اختر محمد منصور، سرکرده سابق طالبان افغانستان در بلوچستان پاکستان رخ داد. دولت پاکستان تاکنون حملات پهپادهای آمریکایی به مواضع تروریست‌ها در مناطق قبیله‌نشین در مرز با افغانستان را پذیرفته بود و از قرار از این حملات حمایت می‌کرد.

اما دولت پاکستان چنین حملاتی در خارج از مناطق یاد شده را به شدت محکوم می‌کند. ارتش آمریکا در تایید این حمله اشاره کرده است که منصور ۱۵ سال تمام علیه نیروهای آمریکا مبارزه کرده بود و برنامه‌هایی نیز برای حمله به مواضع این کشور را در کابل داشت.

اما گفته می‌شود نظر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر این که با کشته شدن ملا منصور این سازمان تروریستی ضعیف می‌شود و امکان پیشرفت در مذاکرات صلح افزایش می‌یابد، به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

هیبت‌الله آخوندزاده فرمانده جدید طالبان پس از انتخاب‌اش به رهبری طالبان اعلام کرده که "مبارزه علیه اشغالگران افغانستان و دولت ریاکار پاکستان" با تمام قدرت ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری رویترز آخوندزاده همچنین اعلام کرده که دیگر مذاکرات صلحی با مسئولان دولتی انجام نخواهد شد.

مرگ ملا اختر محمد منصور

سخنگوی ستیزه‌جویان طالبان روز چهارشنبه (۲۵ مه/ ۵ خرداد) کشته شدن ملا اختر محمد منصور، سرکرده سابق این گروه در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را تأیید و رهبر جدید این گروه را معرفی کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت، رهبری طالبان را از این پس هیبت‌الله آخوندزاده، رئيس پیشین دادگاه‌های طالبان بر عهده خواهد گرفت. آخوندزاده حدود ۵۰ سال دارد و از مخالفان شدید حضور کشورهای غرب در افغانستان است.

ملا اختر محمد منصور حدود یک سال پیش رهبری طالبان را به عهده گرفته بود. او جانشین ملاعمر شد که دوسال پیش از آن تاریخ به دلایل نامعلومی کشته شده بود، اما طالبان خبر مرگ او را تایید نمی‌کردند.

به نظر می‌رسد انتخاب آخوندزاده به رهبری طالبان به راحتی انجام شده و برخوردهای جناح‌های گوناگون در این رابطه به رغم آن که آخوندزاده در زمینه درگیری‌های نظامی تجربه ای ندارد، نقشی نداشته‌اند.

یکی از فرماندهان طالبان به خبرنگار سایت آلمانی "اشپیگل آنلاین" گفته است: «ما هنوز در سوگ ملا منصور هستیم، اما امیدواریم که طالبان اکنون با قدرت و هماهنگ به فعالیت هایش ادامه دهد.»

تنها عکسی که از هیبت‌الله آخوندزاده منتشر شده، فردی را نشان می‌دهد که ریشی بلند و سیاه دارد و قندهاری است. قندهار یکی از مراکز مهم فعالیت طالبان افغانستان به حساب می‌آید.

سراج‌الدین حقانی و ملا محمد یعقوب، فرزند ملا محمد عمر بنیانگذار طالبان، معاونان آخوندزاده خواهند بود. سراج‌الدین حقانی سرکردگی شبکه حقانی را بر عهده دارد که مسئول بسیاری از بمب‌گذاری‌های کابل در سال‌های اخیر شناخته می‌شود.

http://www.dw.com/fa-ir/%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86/a-19282900

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter