English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

توافق کشورهای "جی ۷" برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

آذوح: سران ۷ کشور بزرگ صنعتی جهان در پایان نشست خود در ایزه ‌شیمای ژاپن اعلام کردند که در صورت لزوم آماده‌اند، "اقدامات محدودکننده‌ی بیشتری علیه روسیه" انجام دهند.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها در موافقت‌نامه‌ی سران کشورهای بزرگ صنعتی جهان که روز جمعه ۲۷ مه (۷ خرداد) منتشر شد، آمده است که اگر روسیه در جهت حل بحران اوکراین در شرق این کشور همکاری نکند، باید در انتظار تحریم‌های بیشتر از سوی دولت‌های غربی باشد. سران کشورهای "جی ۷" هم‌چنین خاطر نشان ساختند که تحریم‌های کنونی نیز، ابتدا پس از اجرای قرارداد مینسک از میان برداشته خواهد شد.

قرارداد مینسک

اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا از آغاز بحران اوکراین، تحریم‌های بسیاری علیه روسیه مقرر کرده و به مرحله‌ی اجرا گذاشته‌اند. این تحریم‌ها قرار بود پس از جلسه‌ی طولانی سران اروپا و روسیه و اوکراین در مینسک در فوریه‌ی سال ۲۰۱۵، به تدریج لغو شود. در پایان این نشست که به امضای دو سند موسوم به "قرارداد مینسک" انجامید، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز حضور داشت.

بنا به‌ گزارش خبرگزار‌ی‌ها در این اسناد آمده است که کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین از روند صلح در اوکراین حمایت می‌کنند. بنا به گفته‌ی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شورشیان جدایی‌طلب هوادار این کشور در شرق اوکراین نیز با مفاد آن موافقت کرده‌اند.

بر اساس مفاد قرارداد مینسک از جمله قرار بود که ۲ روز پس از برقراری آتش‌بس، خروج تسلیحات سنگین طرفین از منطقه آغاز شود. روسیه اعلام کرده بود که جابه‌جایی نیروهای این کشور، بیش از دو هفته طول نخواهد کشید. از سوی دیگر می‌بایست ارتش اوکراین نیز تجهیزات نظامی خود را از خط مقدم جبهه جنگ عقب بکشد.

نقض قرارداد

آتش‌بس میان نیروهای اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه که قرار بود از نیمه شب یکشنبه (۱۵ فوریه ۲۰۱۵) آغاز شود، بارها از سوی طرف‌های درگیر نقض شده است.

به گفته‌ی رهبران اوکراین، به دلیل آن که شرط نخست توافق صلح مینسک، یعنی رعایت آتش‌بس از سوی جدایی‌طلبان رعایت نشده، این کشور نیز حاضر به خارج کردن تسلیحات سنگین نظامی خود از منطقه نیست. فرماندهان شورشیان هم می‌گویند، در صورتی که خارج کردن تسلیحات هم‌زمان و متقابل نباشد٬ تن به رعایت قرارداد صلح نخواهند داد.

اتحادیه‌ی اروپا بارها تلاش کرده با تشدید فشار از طریق اعلام دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه و برخی چهر‌ه‌های جدایی‌طلب اوکراین٬ معادلات را به سود توافق صلح و تحقق آتش‌بس تغییر دهد٬ اما این تلاش‌ها تا کنون راه به جایی نبرده است.

"گروه هفت" از آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن تشکیل می‌شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter