English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

۲۸ می “روز جمهوریت” در آزربایجان شمالی

آذوح: امروز ۲۸ می سالروز تاسیس “جمهوری خلق آزربایجان” در سال ۱۹۱۸ توسط “محمد امین رسول زاده” میباشد.

به گزارش آرازنیوز، در سال ۱۹۱۸ اولین جمهوری دموکراتیک جهان شرق و اسلام در آزربایجان شمالی توسط “محمد امین رسول زاده” پایه گذاری و تأسیس شد.

.

محمد امین رسول زاده در تاریخ “۲۸ می” سال ۱۹۱۸ در شهر “تفلیس” تأسیس شدن “جمهوری خلق آزربایجان” را به جهان اعلام نمود .این اولین جمهوری دموکراتیک در جهان اسلام ، جهان شرق و جهان تورک بود که تأسیس می شد.

پس از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ و استقلالیت دوباره آزربایجان، روز ۲۸ می با عنوان “عید جمهوریت” در آزربایجان شمالی اعلام گردید.

شورای ملی آزربایجان پس از ۱۰ روز فعالیت در شهر “تفلیس”، به شهر “گنجه” نقل مکان کردند و بدین ترتیب شهر “گنجه” نیز اولین پایتخت “جمهوری خلق آزربایجان” اعلام شد که پس از ورود امپراطوری عثمانی به باکو و بدنبال خارج کردن نیروهای روسی و ارمنی که آن زمان در اشغال آنها بود، پایتخت جمهوری آزربایجان از گنجه به باکو انتقال یافت.

در تاریخ ۹ نوامبر سال ۱۹۱۸ به پیشنهاد محمد امین رسول زاده پرچم سه رنگ آبی ـ قرمز ـ سبز و در وسط آن ماه و ستاره ۸ گوشه بعوان پرچم “جمهوری خلق آزربایجان” برگزیده شد.

اعطای حق رای به زنان در سال ۱۹۱۸ از مهمترین اقدامات آن جمهوری به شمار میرفت.

افزودنی است که در تاریخ ۴ ژوئن سال ۱۹۱۸ امپراطوری عثمانی اولین دولتی بود که به صورت رسمی “جمهوری خلق آزربایجان” را به رسمیت شناخت.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter