English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مصاحبه اختصاصی با کاشف بهشت عدن (تبریز)

آذوح: دیوید رول محقق ، آهنگ ساز ، تهیه کننده ، عکاس و گزارشگر اهل انگلستان می باشد که در حال حاضر ساکن کشور اسپانیاست او به عنوان نویسنده ای بین المللی و جنجالی که کتاب هایش به عنوان پرفروشترین کتاب ها در سطح جان عرضه میشود دیوید تحقیقات زیادی درباره مصر ، یونان و ایران باستان انجام داده و از این باب به عنوان متفکری بزرگ و پر آوازه شناخته میشود او همچنین نویسنده مقاله جنجالی (من در باغ عدن بودم) است که مدتی پیش اقدام به ساخت مستند (راه به بهشت) کرد که از شبکه های دیسکاوری آمریکا و چند کشور دیگر پخش شده و بنا به درخواست ها به دفعات تکرار شده. او در این مقالات و مستند ها به موضوع شناسایی محل دقیق باغ عدن (محل فرود آدم و حوا به زمین) پرداخته و طبق مستندات محکم از تبریز به عنوان محل دقیق این باغ یاد کرده. به همین دلیل بر آن شدیم تا با ایشان تماس گرفته و ترتیب یک مصاحبه با ایشان را بدهیم امید دارم این اقدام تیم بیلگی پلیس مورد پسند کاربران محترم قرار گیرد. اختصاصی Bilgipolis

با سلام خدمت آقای David Rohl من از سایت خبری bilgipolis.com در خدمت شما هستم:

> چه طور شد به فکر پیدا کرن عدن در غرب ایران و شرق ترکیه افتادین؟

به سه دلیل : اول از همه چهار رودخانه ای که از عدن خارج می شوند سرچشمه شان از این منطقه بود این رودخانه ها عبارتند از:

فرات (Euphatos) ، دجله (Dighat) ، ارس (Ghaihun Aras) ، قزل اوزن.بعدی منطقه هندو کش بود  ، مزر عدن حوالی منطقه کوشه داغ است ، بعدی منطقه Nod بود که قابیل به آنجا تبعید شد. منطقه ای در اردبیل است که ما در پستی و بلندی های Noqdi پیدا کردیم. من معتقد هستم که کوهی که خداوند در کتاب های مقدس به آن اشاره کده ، کوه سهند است درست در جنوب تبریز.

> چطور شد که نظرتان به طرف تبریز معطوف شد؟

تبریز جایگاه ویژه ای در تجربیات من از سفر به دور دنیا دارد زیرا تحقیقات نشان داده است، بهشتی که در قلب زمین نهفته همان جایی (تبریز) هست که در کتاب های مقدس از آن به عنوان جایی که آدم و مردمانش در آن جای گرفته اند، یاد شده است. متاسفانه منطقه باغ عدن در زیر منطقه وسیعی از شهر قرار گرفته است .ولی شما کافیست تا به خارج از شهر و به محدوده دره آجی چای سفری داشته باشید تا تصوری از منطقه عدن در این ناحیه داشته باشید.

> چقدر برای این تحقیق زحمت کشیدین و چه مدت به طول انجامید؟

من قبل از سفر به تبریز ده سال را در هفت نوبت صرف تحقیق و مطالعه در کتابخانه دانشگاه ها کرده ام. از اهواز شروع کرده و برای رسیدن به آذربایجان از رشته کوه های زاگرس گذشته ام. کسی نمی تواند فقط با تحقیق در کتابخانه ها به نتیجه ای برسد بلکه باید در محل حضور یافته و با فرهنگ و طبیعت منطقه آشنا شود و آن را لمس کند.

> علاوه بر تبریز به کجاها رفتین و کجا هارو مورد تحقیق قرار دادین؟

همانطور که گفتم من تمامی کردستان و لرستان و همچنین تمامی بخش های فارس ، تخت جمشید ، پاسارگاد ، بیستون و تخت سلیمان را گشته ام. مناطق بکر ایران تولدی دوباره به قدیمی ترین تمدن در کره زمین بخشیده است و اولین پیامبران کتاب های مقدس قبل از آنکه در منطقه بین النهرین اقامت گزینند از همین ناحیه برخاسته اند.

> در طی این تحقیق به خصوص در ایران با چه مشکلاتی مواجه شدین؟

مهمترین مشکل وسعت و پیچیدگی منطقه بود عبور از کوه های زاگرس به وسیله اتومبیل ، بالا رفتن از کوه ها ،  ولی شگفتی هایی هم مانند روستای کله قندی کندوان در نزدیکی کوه سهند وجود داشت که دشواری راه را از تن بدر می کرد.

> تنها بودین و یا از جایی حمایت میشدین؟

من دو اتومبیل به همراه دو راننده ماهر ایرانی داشتم به علاوه یک راهنما که انگلیسی صحبت می کرد و هنگام صحبت با بزرگان روستاها و باستان شناسان ایرانی زحمت ترجمه را میکشیدند.

> مردم تبریز رو چطور دیدین آیا در این تحقیق کمکی به شما کردن؟

ما در این سفر مردم ایران را بسیار دوست داشتنی و مهمان نواز دیدیم.

> نظرتون در مورد شهر تبریز چیه و اون رو چطور دیدین؟

من متاسفم که تبریز تبدیل به شهری بسیار صنعتی شده و همانند دیگر کلانشهر ها زیاد جذاب نیست. تبریز باید در اوج حالتی بود که ایرانی ها به آن بهشت می گویند باید در حالتی بود که وجود بهشت عدن را در خود تداعی کند به گمانم می شود گفت بهشت گم شده.

> این تحقیق شما چه اثرات مثبتی میتونه برا تبریز داشته باشه؟

تاثیرات فقط زمانی خواهد بود که مقوله توریسم اجازه رشد و ترقی داشته باشد. در حال حاضر روابط با غرب خوب نیست و تعداد کمی از توریست های غربی موفق به سفر و دیدار از این منطقه می شوند. ولی سرانجام با رشد توریسم در  این منطقه اینجا بزرگترین منطقه ای خواهد بود که توریست های مذهبی به آن جا هجوم خواهند آورد.

> با شنیدن این کلمات اولین چیزی که به ذهنتون میرسه رو بگین:

عدن:

شروع تمدن

تولد:

خدای بزرگ سومریان نین هورساگ (الهه کوه ها)

مرگ:

آتشکده زرتشتیان و قرار دادن اجساد در بالای کوه برای تغذیه مرده ها

بهشت: باغ چهار فصل ایرانی

تبریز :دلم برایت تنگ شده است

تهیه و تنظیم: شهرام اشرف نیا

مترجم: مسعود محمودی نژاد

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter