English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سوگواری مسئولین در مرقد و شادی مردم در شمال؛ خمینی واقعا مرده است

آذوح: حمید مافی

همزمان با سخنرانی مسئولان در مرقد خمینی، خبرگزاری فارس از دستگیری ۷۰جوان در شمال تهران خبر داد که «مست پارتی برگزار کرده بودند». پلیس راه هم هر ساعت یک‌بار وضعیت ترافیک جاده‌های منتهی به شمال ایران را گزارش داد و گفت که « ترافیک سنگین ادامه دارد».

همزمان با سالروز مرگ خمینی و تعطیلات نیمه خرداد، پلیس راه ایران از بامداد چهارشنبه ترافیک در جاده‌های منتهی به شمال را سنگین اعلام کرد.

دو تصویر از ایران در سالروز مرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی. در تصویر نخست مسئولان دولتی و رسانه‌های حکومتی می‌خواهند نشان دهند که «همه امت عزادار امام است» و در دیگری هم واقعیتی از مردم که فارغ از مرثیه و مدیحه‌ای که به بهانه ۱۴ و ۱۵ خرداد برای «امام مرده و زنده» سروده می‌شود، به دنبال اندک فضا و فرصتی هستند برای شادی و خوشگذرانی.

دوگانه ایران «جمهوری اسلامی» عمری به درازای حکومت جمهوری اسلامی دارد، اگر به امر دولتی‌ها همه خیابان‌ها در نیمه خرداد سیاهپوش می‌شوند و رادیو و تلویزیون دولتی یک صدا «امام امت» را به یاد دیگران می‌آورد و «جانشین برحق‌اش» را، در سوی دیگر مردم می‌توانند نفس بکشند و در حالی که بخش زیادی از نیروی قوای نظامی و انتظامی مشغول تامین امنیت بزرگداشت هستند، کمی آسوده خاطرتر شادی کنند.

وب‌سایت تابناک- وابسته به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام- عصر چهارشنبه ۱۴ خرداد گزارشی را منتشر کرد که حاوی انتقاد تلویحی از مردم و مسئولان دولتی به خاطر حجم بالای سفر به استان‌های شمالی همزمان با تعطیلات نیمه خرداد بود.

trafik

این تصویر را باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرد که حجم ترافیک در محورهای ورودی و خروجی تهران را نشان می‌دهد.

این وب‌سایت با بیان این‌که: «در حالی که تعطیلات نیمه خرداد، نه تعطیلات جشن، که یادآور دو رویداد دردناک است و از این روی، برخی بر این باورند که سفر رفتن در این روزها، وجهه خوشی ندارد و اتفاقی شایسته نیست»، گزارش کرد: «ترافیکی که در مسیرهای منتهی به نقاط خوش آب و هوا بسیار سنگین گزارش شده و می‌شود و حکایت از حجم بالای مسافران دارد».

نویسنده تابناک در ادامه این گزارش با طرح این پرسش که «به راستی چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ آیا مردم مقصرند یا اشکال جای دیگری است؟»، نیاز مردم به سفر را علت اصلی افزایش حجم ترافیک جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی دانست و نوشت: « آنچه در وهله اول برای بسیاری از مردم اهمیت دارد، یافتن مجالی برای سفر و تفریح کردن است و در این مسیر، علت فراهم آمدن این مجال اهمیت کمتری دارد؛ موضوعی که پیش از هر چیزی از نیاز جامعه به تفریح و مسافرت نشأت می‌گیرد».

اگرچه تابناک در ادامه نزدیکی ماه رمضان و آخرین تعطیلات قبل از آن و همینطور دیدار با خانواده‌ها را از علل افزایش حجم سفر به شمال دانست و مسئولان دولتی را سرزنش کرد که به جای تلاش برای افزایش رفاه مردم، «آنقدر کاهلی کرده‌اند که بهترین فرصت برای سفر در پایان فصل بهار، تعطیلات مناسبتی نیمه خرداد ماه شده است»، اما از واقعیتی خبر داد که تا به حال حداقل به صورت علنی و عمومی بیان نمی‌شد؛ شادی و سفر مردم در ایام ارتحال یا همان ارتحال دی.

واقعیتی که این دوگانه به رخ می‌کشد؛ مرگ خمینی است، این فقط جسم خمینی نیست که در جنوب تهران به خاک سپرده شده، «ارزش‌ها و آرمان‌ها»ی او هم سالیانی است که در ایران دفن شده است. هر چقدر هم که نزدیکان او و رسانه‌های حکومتی و نیمه مستقل ایران بکوشند که تصویری بهتر از « پدر بزرگ و امام‌شان» ارائه دهند، خشونت‌هایش را پنهان کنند و بزک شده‌اش را روی میز بگذارند، بازهم سالمرگش فرصتی است برای نفس کشیدن بخش زیادی از مردمانی که خسته‌اند از این همه «ماتم و عزایی که سالیانی است بر چهره آن‌ها نشسته است» و می‌خواهند از تعطیلات نیمه خرداد و مرگ خمینی «کمال استفاده» را ببرند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter