English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تلاش برای بازگرداندن نامهای عربی و تاریخی شهرهای خوزستان/الاهواز در مجلس ایران

آذوح: شیخ مجید ناصری نژاد، نماینده مردم فلاحیه در پارلمان ایران و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان ایران؛ شب گذشته در نشست خبری با رسانه ها، گفت: “برگشتن نام شهرهای مختلف از جمله سوسنگرد، شادگان، ماهشهر و آبادان حق مردم است و نظام هم با این بحث مخالف نیست. هیچ مشکلی در این زمینه نداریم منتها باید از راهکارهای قانونی و طرح درست مسئله نسبت به این کار اقدام کنیم”.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ناصری نژاد افزود: مشکلی برای بازگرداندن این نام ها نداریم و خوشبختانه قومیت های مختلف استان در حال حاضر با هم رابطه عاطفی و سببی دارند. باید از قومیت های مختلف خوزستان استفاده کنیم.

گفتنی است که طی دهه های گذشته نام های عربی بسیاری از شهرهای این اقلیم به نام های دیگری تغییر یافته است. این روند که از دوره پهلوی اول آغاز شده بود، تا کنون نیزادامه داشته و تغییر نام «کوت عبدالله» به «کارون» آخرین نمونه آن بوده است.

براساس لیستهای ارایه شده از سوی فعالین مدنی عرب اسامی بیش از ۱۷۲ شهر و روستا و رودخانه و محله در خوزستان از بدو به قدرت رسیدن خاندان پهلوی در ایران به اسامی فارسی تغییر یافته است.

برخی از این اسامی عبارتند از: شط العرب به اروندرود٬ رامز به رامهرمز٬ الصالحیه به اندیمشک٬ خورعبدالله نخست به بندر شاپور و سپس به بندر امام٬ نیﻻط به دزفول٬ افلاحیه به شادگان٬ عبادان به آبادان٬ المحمره به خرمشهر٬ الخفاجیه به سوسنگرد٬ معشور به ماهشهر٬ السوس به شوش…

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter