English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نگرانی کانادا از بازداشت هما هودفر؛ گلوب اند میل: "طعمه ای برای مبادله با محمودرضا خاوری"

آذوح: دولت کانادا نسبت به بازداشت یک استاد سابق دانشگاه مونتریال که در ایران بازداشت شده، ابراز نگرانی کرد.

عمر الجبرا، معاون پارلمانی وزارت خارجه کانادا در جمع خبرنگاران گفت، ما به شدت نگران خانم هودفر هستیم و هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا او هر چه سریع‌تر از این وضعیت رهایی یابد.

هما هودفر، ۶۵ ساله، استاد سابق دانشگاه کونکوردیا در مونتریال کانادا بعد از سفری به ایران، بعد از مدتها بازجویی در نهایت روز دوشنبه ۱۸ خرداد بازداشت و به اوین منتقل شد.

روزنامه گلوب اند میل که واکنش معاون پارلمانی وزارت خارجه کانادا را منعکس کرده، از احتمال تلاش سپاه برای یک معامله با کانادا خبر داده است. براساس تئوری مطرح شده، این روزنامه، شاید هدف از بازداشت خانم هودفر، در نهایت مبادله او با محمودرضا خاوری باشد.

چند روز پیش، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران از عدم همکاری دولت کانادا برای استرداد مدیرعامل سابق بانک ملی ایران گله کرده بود. نام خاوری بعد از اختلاس بزرگ بانکی در سال ۹۲ مطرح شد. او به کانادا گریخت و تلاش ایران برای بازگشت او بی نتیجه ماند.

روزنامه کانادایی می گوید شاید حکومت ایران قصد دارد از بازداشت خانم هودفر به عنوان اهرم فشاری علیه دولت کانادا استفاده کند.

خبر بازداشت هما هودفر بعد از انتشار نامه خانواده او علنی شد.خانواده این استاد دانشگاه در نامه ای به رسانه ها اعلام کرده اند، هما هودفر اوایل اسفند ماه ۱۳۹۴ برای ملاقات با خانواده و انجام کارهای پژوهشی درباره حضور زنان در انتخابات مجلس وارد ایران شد اما دو روز قبل از خروجش از ایران، در  روز ۱۹ اسفند ماه، نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به خانه او حمله کرده و وسایل شخصی اش از جمله لپ تاپ و پاسپورت را توقیف کردند و به او گفتند ممنوع الخروج است.

خانواده هودفر اعلام کرد: در طی سه ماه ها اخیر او بارها مورد بازجویی از سوی اطلاعات سپاه قرار گرفت و سه روز پیش در نهایت بعد از یکی دیگر از اظهارها بازداشت شد.

از خانم هودفر ده ها مقاله و سخنرانی در اینترنت منتشر شده است. در اغلب این آثار وی مدافع حقوق زنان بود؛ از جمله وی در یکی از گفت و گو ها با سایت میدان زنان، گفته بود اگر زنان حقوق مساوی داشته باشند مهریه سنگین نمی خواهند.

خانواده این استاد بازنشسته درباره اینکه چرا در طی این ماهها اطلاع رسانی نشده در نامه خود توضیح داده اند به دلیل آنکه خانم هما هودفر معتقد بوده این بازجویی‌ها "یک سوتفاهم است از خبری کردن موضوع خودداری کرده است."

مقام های ایران تاکنون اشاره ای به این بازداشت نکرده اند.

voa

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter