English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

"جهان نیوز" به دلایل "امنیتی" توقیف شد

آذوح: هیأت نظارت بر مطبوعات سایت اصول‌گرای "جهان نیوز" را توقیف کرد. علت توقیف انتشار دو خبر در حوزه امنیتی اعلام شده است. این سایت اخیرا از حضور رهبر طالبان در ایران و مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی خبر داده بود.

خبرگزاری فارس بعداز ظهر روز چهارشنبه (۲۶ خرداد/ ۱۵ ژوئن) خبر داد که هیأت نظارت بر مطبوعات بر اساس بند ۱۱ ماده ۶ و مستند به تبصره ذیل ماده ۱۲ قانون مطبوعات، سایت خبری "جهان نیوز" را توقیف کرده است.

این خبرگزاری به علت توقیف "جهان نیوز" اشاره‌ای نکرده است.

ماده ۶ قانون مطبوعات می‌گوید: «نشریات جز در مورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی که در این فصل مشخص می‌شوند آزادند.» در بند ۱۱ ماده ۶ "پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران" از جمله موارد "اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی" اعلام شده است.

انتشار دو خبر در حوزه امنیتی

گفته می‌شود دلیل توقیف "جهان نیوز"، انتشار دو خبر در حوزه امنیتی در این سایت طی ۱۰ روز گذشته است. این سایت روز ۱۶ خرداد (۵ ژوئن) خبری با عنوان "نامه محرمانه موگرینی به ظریف" منتشر کرد و دو روز بعد (۱۸ خرداد/ ۷ ژوئن) نیز از "حضور رهبر طالبان در ایران قبل از کشته شدن" خبر داد.

در خبر مربوط به "نامه محرمانه موگرینی به ظریف" آمده بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشته است که طرف ۱+۵ به همه تعهداتش طبق برجام عمل کرده و مشکلات باقیمانده در حوزه مالی و بانکی جزو تعهدات آنها در برجام نبوده است.

یک مقام در وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم، ارسال چنین نامه‌ای از سوی موگرینی در این زمینه را تکذیب کرد. او گفته بود: مقامات وزارت امور خارجه از چنین نامه‌ای بی‌خبرند و چنین نامه‌ای وجود ندارد.

"جهان نیوز" درباره اقامت ملامنصور در ایران نیز نوشته بود که رهبر پیشین طالبان افغانستان مدتی در ایران اقامت داشته و حدود یک هفته پیش از کشته شدن این کشور را ترک کرده است.

بنا بر نوشته جهان‌نیوز، ملامنصور طی دو ماه اقامت در ایران "مذاکرات متنوعی با نهادها و دستگاه‌های مختلف" جمهوری اسلامی انجام داده و میان دو طرف توافق‌هایی صورت گرفته است.

بنابر این گزارش، رهبر طالبان در مذاکره با مسئولان جمهوری اسلامی توافق کرده بود که جلوی گسترش گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) به‌ویژه در مرزهای شمالی افغانستان و مرز افغانستان - تاجیکستان را بگیرد و "مذاکرات مفیدی نیز در این‌باره با مسئولان ایرانی صورت پذیرفته بود".

انتشار خبر حضور درازمدت ملامنصور در ایران و مذاکرات او با مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی بود که وزارت امور خارجه حضور او را در ایران تکذیب کرده بود.

یک روز پس از کشته‌شدن ملامنصور، وزارت امور خارجه پاکستان گفت در محل حادثه پاسپورتی پیدا شده که نشان می‌دهد دارنده‌ی آن به ایران سفر کرده است.

تصویری از این پاسپورت نیز در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد دارنده آن "ولی محمد" نام داشته، اما تصویر صاحب پاسپورت با تصاویر موجود از ملا اختر محمد منصور مطابقت داشت.

مدیریت سایت جهان نیوز را علیرضا زاکانی، نماینده اصول‌گرای مجلس نهم بر عهده دارد و به "جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی" نزدیک است. زاکانی برای دوره دهم مجلس نیز از تهران نامزد شده بود اما نتوانست به مجلس راه یابد. برخی سایت‌های داخل ایران نوشته‌اند که به دلیل روابط گسترده و نفوذ زاکانی در ارکان قدرت، توقیف سایت او چندان طولانی نخواهد بود.

dw

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter