English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«پرونده‌های وزارت اطلاعات مانع محاکمه احمدی‌نژاد است»

آذوح: عضو کمیسیون اصل نود مجلس هشتم می‌گوید پرونده‌هایی که احمدی‌نژاد در دوره سرپرستی وزارت اطلاعات به آنها دست یافت مانع برخورد قضائی با تخلف‌های اوست. ظاهرا احمدی‌نژاد تاکنون به احضاریه‌های قوه ‌قضائیه توجهی نکرده است.

به گفته‌ی فاضل موسوی، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی پرونده‌های بسیاری درباره تخلف‌های رئیس جمهور پیشین محمود احمدی‌نژاد به قوه قضائیه ارسال شده که تا کنون به هیچ یک از آنها رسیدگی نشده است.

عضو پیشین کمیسیون اصل نود، سه‌شنبه ۲۵ خرداد به "خبرآنلاین" گفته که از برخی دوستانش در این کمیسیون شنیده "احمدی‌نژاد چندبار از سوی قوه قضائیه احضار شده اما تمکین نکرده است".

انفعال قوه قضائیه در برخورد با احمدی‌نژاد

موسوی درباره عدم تمکین احمدی‌نژاد به احضاریه‌های قوه قضائیه گفته است: «از نظر من در آن دوره‌ای که احمدی‌نژاد وزیر اطلاعاتش را کنار گذاشت و خودش مسئوليت اين وزارت‌خانه را به عهده گرفت، توانست به اطلاعات درجه یک وزارت اطلاعات دست پیدا کند. بر همین اساس از بسیاری افراد که دارای نقاط ضعفی بودند، سوژه ای دارد. به همین دلیل است که کسی جرأت نمی‌کند به احمدی‌نژاد بگوید بالای چشمت ابرو است.»

حیدر مصلحی، ۲۸ فروردین ۹۰ از سمت خود به عنوان وزیر اطلاعات برکنار شد و پس از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای با این اقدام و ابقای او، احمدی‌نژاد حدود ۱۱ روز به حالت قهر خانه‌نشین شد.

"دخالت بیش از حد در سیستم بانکی، انحلال سازمان مدیریت، سرپیچی از اجرای قوانین، گسترش حوزه عملکرد دولت، و تخلف مکرر در اجرای قانون بودجه" از جمله تخلف‌های احمدی‌نژاد است که مجلس گزارش آنها را به قوه قضائیه ارسال کرده اما به گفته‌ی موسوی "دریغ از آنکه حاصلی به دست بیاید".

رد صلاحیت به خاطر پیگیری تخلف‌ها

عضو پیشین کمیسیون اصل نود تاکید کرد که این کمیسیون گزارش‌های بسیاری درباره تخلف‌های رئیس جمهور سابق و افراد نزدیک به دولت او تهیه کرده و در اختیار نهادهای مسئول گذاشته اما "متأسفانه ساختارهای قانونی ما مشکل دارد و نظارت چندان معنا نمی‌دهد".

او یکی از این موارد را اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی ذکر می‌کند که ظاهرا کمیسیون اصل نود دو سال پیش از به جریان افتادن پرونده هشدارهای لازم در مورد آن به سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، مجلس، بانک‌ها و وزیر اقتصاد وقت داده بود.

نماینده مجلس هشتم ابراز تاسف می‌کند که "از نگاه بسیاری نظارت تنها زمانی خوب است که به ما ضرر نرساند".

به گزارش "خبرآنلاین"، موسوی که در دو دوره گذشته صلاحیتش برای شرکت در انتخابات مجلس رد شده تصریح می‌کند که "پیگیری پرونده تخلف احمدی‌نژاد" مانع حضورش در انتخابات مجلس‌های نهم و دهم شده است.

او بهمن ماه سال ۹۰ و پیش از انتخابات مجلس نهم به خبرگزاری ایلنا گفت: «دولت تمام قد وارد انتخابات شده و کسی را که نسبت به آن انتقاد داشته رد صلاحیت کرده و این به این معناست که کسی نباید درآینده در مورد دولت [احمدی‌نژاد] حرفی بزند.»

انتقاد موسوی بیشتر متوجه شورای نگهبان است. بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات ابتدا در هیئت‌های اجرایی وزارت کشور انجام می‌شود اما تصمیم نهایی در این مورد را هیئت‌های نظارت این شورا می‌گیرند.

تقدیر خامنه‌ای از دولت‌های نهم و دهم

فاضل موسوی در بخش دیگری از سخنانش به ملاحظاتی اشاره کرد که مانع شرح جزئیات تخلف‌های احمدی‌نژاد می‌شود و گفت: «برای آنکه نظام آسیب نبیند، یک سری ملاحظاتی را رعایت می‌کنیم. دشمنان حاضر هستند که به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش بزند، به همین دلیل ملاحظاتی داریم وگرنه خیلی حرف‌‌ها راحت‌تر بیان می‌شد.»

یکی دیگر از علت‌های مهم عدم رسیدگی به تخلف‌های احمدی‌نژاد حمایت‌های همه جانبه خامنه‌ای از او عنوان می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی رئیس قبلی دولت را نزدیک‌ترین رئیس جمهور به خود معرفی می‌کرد و به رغم برخی اختلاف‌ها، از جمله در مورد برکناری مصلحی هرگز از پشتیبانی او دست نکشید.

خامنه‌ای ۲۳ تیرماه ۹۲ در واپسین دیدار با احمدی‌نژاد و هیئت دولت دهم ضمن "تجلیل از اقدام دولت در برجسته‌کردن شعارهای انقلاب در داخل و خارج" گفت: «در ۸ سال اخیر همه احساس و درک کردند که رئیس‌جمهور محترم و همکاران ایشان، با تحمل سختی‌ها، نسبت به همه‌ی دولت‌ها و دوره‌های دیگر، کارهای بسیار پرحجم و پرشتابی انجام می‌دهند که این واقعیت، نکته‌ی برجسته و قابل تقدیری است.»

برخلاف این ستایش‌های اغراق‌آمیز، حسن روحانی و مدیران ارشد دولت یازدهم، احمدی‌نژاد و دو دولت قبلی را مسئول نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی کنونی می‌دانند و آنها را به بر باد دادن صدها میلیارد دلار درآمد نفتی متهم می‌کنند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خرداد سال پیش در کنایه‌ای که می‌تواند متوجه خامنه‌ای نیز باشد، پس از اشاره به افزایش فقر، بیکاری و فساد در دو دولت گذشته گفته بود: «روحانیت هم انصافا مقصرند در معرفی او [احمدی‌نژاد] و حمایت از او که هنوز هم خیلی‌هایشان دست برنداشته‌اند!»

dw

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter