English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

درآمد نفتی ایران طی پنج ماهه اول سال ۲۰۱۶ به «۱۱ میلیارد دلار» رسید

آذوح: اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود تخمین زده است که ایران از ماه ژانویه تا ماه مه سال جاری میلادی از محل صادرات نفتی‌ خود حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد داشته است.

بر اساس این گزارش، درآمد نفتی ایران در سال گذشته میلادی ۲۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: درآمد کل اعضای اوپک از ژانویه تا ماه مه حدود ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است. این رقم برای کل سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن تقریبا نصف شده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که دوشنبه ۲۴ خرداد ماه منتشر شد، گفته بود که تولید روزانه نفت کشورهای عضو این سازمان طی ماه گذشته در مجموع حدود ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است، اما ایران به همراه عربستان و برخی کشورهای عرب خلیج فارس تولید خود را افزایش داده‌اند.

علت افت تولید اوپک، کاهش چشمگیر تولید نفت نیجریه به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز به همراه کاهش تولید برخی دیگر از اعضای اوپک مانند عراق، ونزوئلا، لیبی، آنگولا و الجزایر بوده است.

با این حال دیگر اعضای اوپک مانند امارات، عربستان و کویت تولید خود را افزایش داده‌اند که در این میان بیشترین حجم افزایش تولید را ایران داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، اذعان کرده است که ایران بیشترین رشد تولید نفت را در میان دیگر تولیدکنندگان دارد و تولید آن در سال جاری میلادی احتمالا تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

البته اوپک بر این ارزیابی است که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه نسبت به آوریل نزدیک به ۹۰ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم سه میلیون و ۵۶۲ هزار بشکه رسیده است، اما آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه گذشته به ۳.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

حتی رقم اعلامی اوپک، بالاترین میزان از دسامبر ۲۰۱۱ است، زمانی که هنوز تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به اجرا گذاشته نشده بود.

این گزارش که در سایت رسمی اوپک منتشر شده است، در ادامه می گوید که قیمت نفت سنگین ایران نیز طی ماه مه نسبت به آوریل بیش از پنج دلار افزایش یافته و به رقم ۴۱ دلار و ۶۷ سنت رسیده است.

با این حال، متوسط قیمت نفت ایران از اول ژانویه تا پایان ماه گذشته، حدود ۳۲ دلار و ۷۶ سنت بوده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۲۰ دلار کاهش یافته است.

قیمت‌های نفت از حدود ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به حدود ۲۶ دلار در اوایل سال جاری سقوط کرد، اما اخیرا دوباره افزایش یافته است.

بر اساس آخرین بروز رسانی آمار سایت اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در روز دوشنبه به حدود ۴۶ دلار و ۲۵ سنت رسید.

کل تولید اوپک در ماه گذشته به رقم ۳۲ میلیون و ۳۶۱ هزار بشکه رسیده است.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که نیاز به نفت اوپک در سال جاری تنها ۳۱.۵ میلیون بشکه خواهد بود. به عبارتی، به رغم کاهش تولید اوپک در ماه جاری، هنوز اعضای این سازمان روزانه بیش از ۸۶۰ هزار بشکه نفت مازاد تولید می‌کنند.

آژانس انرژی نیز با اشاره به تولید نفت مازاد اوپک گزارش داده است که عرضه و تقاضا در نیمه دوم ۲۰۱۶ به تعادل می‌رسد، اما پیش بینی می‌شود بازار در نیمه اول سال آینده با مازاد عرضه روبرو شود.

نفت مازاد مهمترین عامل افت قیمت نفت است.

اما بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران دیدگاه متفاوتی از بازارهای جهانی دارد. وی روز سه‌شنبه طی سخنرانی در مجلس اعلام کرد که قیمت‌های نفت رو به افزایش خواهد بود، چرا که تولید نفت آمریکا کاهش یافته و تقاضای جهانی برای نفت افزایش پیدا کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter