English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تفهیم اتهام و دفاع فعالین مدافع زبان مادری*****

آذوح: امروز صبح، جلسه رسیدگی به اتهام فعالین مدنی آذربایجان دایر بر «مشارکت در تشکیل جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور» برگزار شد.

در مورخ 27 خرداد 1395 روز پنج شنبه اولین جلسه رسمی رسیدگی به اتهام فعالین مدنی و فرهنگی آذربایجان آقایان اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی، حمید منافی نظرلو، منصور فتحی، محمود اجاقلو، رستم کاظم پور و عزیز فرشی در دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان با ریاست قاضی حسنی رئیس دادگستری این شهرستان برگزار گردید.

اتهام این فعالین مدنی آذربایجان «مشارکت در تشکیل جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» است و نامبردگان در مراسم دوم اسفند سال 1392 که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر و در منزل آقای منصور فتحی برگزار شده بود، بیش از سه ماه در بازداشتگاه اوین تهران بازداشت شده بودند. جلسه رسیدگی از ساعت 11 شروع شد و متهمین به نوبت به همراه وکلای خویش در جلسه حاضر شده و به دفاع از اتهام پرداختند. نهایتاً در خصوص آقایان عزیز فرشی، حمید منافی، اکبر آزاد، بهنام شیخی، محمود اجاقلو، و رستم کاظم پور تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات اولیه بعمل آمد. وکالت این 6 فعال مدنی را آقای جعفر افشارنیا برعهده دارد. اما، به دلیل اتمام وقت اداری رسیدگی به اتهامات آقای «علیرضا فرشی» با وکالت آقای «محمدعلی عزیزی» و آقای «منصور فتحی» با وکالت آقای «دیاکو صدیقی» به تاریخ سوم تیرماه (پنج‌شنبه هفته بعد) موکول گردید.

اتهام واهی «تشکیل جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» به صرف شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری در منزل یکی از این فعالین، با تأکید اداره کل اطلاعات تهران که شاکی پرونده نیز محسوب میشوند، و به قصد ارعاب این فعالین مدنی ایراد شده است و در پرونده اتهامی نیز هیچگونه دلیلی برای استناد در مورد این اتهام به این فعالین مدنی وجود ندارد. این فعالین مدنی پس از تحمل بیش از سه ماه بازداشت و انفرادی در زندان اوین با تودیع وثیقه‌های سنگین آزاد شده اند.

طبق اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحصیل و تدریس زبان و ادبیات اقوام ساکن ایران به زبان مادری بلامانع بوده و از حقوق بنیادین ابنای بشر است. روز ۲۱ فوریه (دوم اسفند) از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی صورت پذیرفته است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرده بود.

لازم به ذکر است که طبق اصل 26 و 27 قانون اساسی «تشکیل جمعیتها و گروه ها و شرکت در اجتماعات آزاد بوده و جز حقوق اولیه ملت است». اما، بنا به دفاعیات متهمین این پرونده، هیچ گروه و تشکلی، با هیچ عنوان، اساسنامه، مرامنامه، نظامنامه، و ... که آنها مؤسس آن بوده یا عضو آن باشند وجود ندارد، و همگی آنها به صرف شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter