English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دیدار اردوغان با مشعل در آستانه اعلام عادی‌سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل

آذوح: در آستانه اعلام عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزاری خبرگزاری رویترز، منابعی در دفتر ریاست جهوری ترکیه، شنبه ۲۵ ژوئن اعلام کردند که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس، جمعه با رجب طیب اردوغان در استانبول، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر این گزارش، اردوغان و مشغل، تلاش‌ها برای حل اختلاف‌ها میان فلسطینیان علاوه بر کمک‌های بشر دوستانه ترکیه به فلسطینی‌ها را بررسی کردند.

روابط میان ترکیه و اسرائیل که پیشتر گروم بود، سال ۲۰۱۰ در پی حمله کاماندوهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک‌های بشر دوستانه از ترکیه به نوار غزه و کشته شدن ۱۰ فعال تُرک، تیره شد.

روزنامه حرییت سه‌شنبه گذشته نوشته بود که ترکیه و اسرائیل، روز یکشنبه (۲۶ ژوئن)، عادی سازی روابط دیپلماتیک را اعلام خواهند کرد.

این روزنامه به نقل از «منابع عالی‌رتبه» که خواستند هویتشان فاش نشود، گزارش داد که یک مسئول در وزارت امور خارجه ترکیه و یک فرستاده ویژه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه برای اعلام عادی سازی کامل روابط و پایان دادن به بحرانی ۶ ساله، دیدار خواهند کرد.

این منابع سخنی درباره محل برگزاری این دیدار به میان نیاوردند.

آنکارا پیشتر سه شرط برای عادی سازی روابط با اسرائیل وضع کرده بود: «پوزش خواهی رسمی اسرائیل، دادن غرامت مالی به قربانیان و پایان دادن به محاصره نوار غزه». به دو شرط نخست به صورت جزئی عمل شد.

روزنامه حریت افزود که پایان ماه ژوئن، اسرائیل و ترکیه سفرای خود را تعیین خواهند کرد.

برپایه توافق، اسرائیل اجازه تکمیل بنای یک بیمارستان در نوار غزه و همچنین ساخت یک نیروگاه برق و یک نیروگاه تصفیه آب در این منطقه را خواهد داد.

نوار غزه فلسطین از سال ۲۰۰۶ پس از اسارت یک سرباز اسرائیلی توسط شبه‌نظامیان گروه حماس حاکم بر این منطقه، در محاصره اسرائیل قرار دارد.

پیش از این مولود چاووش اغلو گفته بود که دیدارها با مشعل به منظو برقراری صلحی دائم در منطقه صورت می‌گیرد و این دیدارها، مانعی در برابر عادی سازی روابط با اسرائیل ایجاد نمی‌کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter