English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نمایش اعترافات تلویزیونی متهمان به همکاری با داعش در ایران

آذوح: تلویزیون ایران امشب گزارشی را پخش کرد که در بخش هایی از آن، دو نفر که گفته می شد عضو گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) هستند، تلاش های خود برای انجام عملیات "بمب گذاری" در تهران را توضیح دادند.

این فیلم که با عنوان " در عمق ناکامی"، دوشنبه ۱۴ تیر از شبکه خبر به نمایش درآمد، ظاهرا حاوی صحنه هایی از تعقیب و مراقبت دو نفر از سوی وزارت اطلاعات بود که یکی با نام مستعار "اخی" و "عامل اصلی عملیات در تهران" معرفی شد و از دیگری، با نام مستعار "هوشنگ"، به عنوان متخصص ساخت بمب یاد شد.

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران، اول تیرماه با خبر دادن از دستگیری "۱۰ تروریست تکفیری وهابی"در این کشور گفته بود: "تروریست‌ها ۵۰ هدف انفجاری را شناسایی کرده بودند و مواد منفجره برخی از اهداف را آماده کرده و برخی دیگر را در حال تهیه، تدارک و دریافت بودند." آقای علوی افزوده بود "معادل ۱۰۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ترکیبات پیش‌ساز آن" کشف شده و "از تحویل ۲ تن از این مواد به تروریست‌ها نیز پیشگیری شده است".

    در بخشی از گزارش تلویزیون ایران آمده که داعش در ایران به دنبال 'عنصر وطنی' یا همکاران محلی بوده اما موفق نشده؛ که ظاهرا نوعی تاکید بر عدم تمایل اهل سنت ایران به همکاری با گروه هایی چون داعش است

در بخشی از فیلم "درعمق ناکامی"، صحنه ای از آزمایش ۱۵۰ گرم مواد منفجره در مکانی خارج از شهر به نمایش در می آید و یکی از متهمان به همکاری با داعش می گوید که در عملیات واقعی، قرار بوده از ۲ تا ۳ تن مواد منفجره استفاده شود. فیلم، سپس تاکید می کند که این میزان مواد منفجره، برای ۱۰۰ عملیات انتحاری کافی است که احتمالا در هر کدام حداقل ۵۰ نفر کشته می شوند.

گزارش شبکه خبر، تاکید دارد که داعش تاکنون موفق به انجام "عملیات در عمق" نشده و فقط توانسته انجام برخی "عملیات کور" را در شهرهای مرزی ایران انجام دهد. در بخشی از گزارش آمده که داعش در ایران به دنبال "عنصر وطنی" یا همکاران محلی بوده اما موفق نشده؛ که ظاهرا نوعی تاکید بر عدم تمایل اهل سنت ایران به همکاری با گروه هایی چون داعش است.

فیلم "درعمق ناکامی" مدعی است داعش در اواخر سال ۱۳۹۴ پایگاهی جدید در ۲۰ کیلومتری سراوان در مرز شرقی ایران تاسیس کرده که دارای "شاخه های متعددی" در مناطق مختلف کشور بوده و همگی در معرض "رصد نامحسوس" قرار گرفته اند.

روایتگر گزارش می گوید "ارتجاع به تروریست ها پیشنهاهای وسوسه کننده ای" را ارائه کرده است تا در تهران عملیات انجام بدهند. در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی، واژه "ارتجاع" برای اشاره به کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس مورد استفاده قرار می گیرد.

روایتگر می افزاید داعش از طریق یک رابط خود به نام "هاشم" معروف به "مولوی محمود"، پبشنهاد پرداخت ۱ میلیون دلار به ازای به ازای انجام هر عملیات در تهران را به نیروهایش داده است. گزارش، همچنین وقتی از "حامیان مالی عملیات" صحبت می کند، سایت شبکه العربیه عربستان سعودی را نشان می دهد که در آن، اخباری در مورد این کشور عربی منتشر شده است.

در بخشی دیگر، شخصی به نام "ابویاسر" به عنوان "سرپل داعش در نقل و انتقال نیروها" معرفی می شود و دو شماره تلفن با پیش شماره های کشور ترکیه، به عنوان شماره های تماس او مورد اشاره قرار می گیرد.

    گزارش مدعی است داعش در اواخر سال ۱۳۹۴ پایگاهی جدید در ۲۰ کیلومتری سراوان در مرز شرقی ایران تاسیس کرده که دارای 'شاخه های متعددی' در مناطق مختلف کشور بوده و همگی در معرض 'رصد نامحسوس' قرار گرفته اند

در پایان گزارش، صحنه هایی از دستگیری کسانی که پبشتر به عنوان عامل اصلی عملیات در تهران و نیز متخصص ساخت بمب معرفی شده بودند به نمایش در می آید که ظاهرا در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ضبط شده است. گزارش تاکید دارد که این دو نفر، "زودتر از تصور رایج" شروع به اعتراف کرده اند اما بنابر ملاحظات اطلاعاتی، تنها بخشی از حرف هایشان قابل انتشار است.

وزیر اطلاعات در اظهارات دوهفته پیش خود گفته بود که عملیات این وزارتخانه از ۲۵ خرداد تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ انجام گرفته و به دستگیری افرادی در سه استان مرزی و مرکزی کشور منجر شده است.

در گزارش امشب شبکه خبر تلویزیون ایران، توضیحی در مورد کسان دیگری که به گفته وزیر اطلاعات در استان هایی غیر از تهران دتسگیر شده اند، ارائه نشده است.

bbc

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter