English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رویترز: کاهش تمایل دانشگاه‌های آمریکا برای گسترش روابط با ایران

آذوح: خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه، در گزارشی به نقل از دو مقام آمریکایی که به نام‌شان اشاره نکرد از کاهش تمایل دانشگاه‌های آمریکا به همکاری‌ و رابطه آموزشی با دانشگاه‌های ایران خبر داد.

این دو مقام آمریکایی گفته‌اند که دولت ایالات متحده از دانشگاه‌های این کشور خواسته است که در از سرگیری روابط خود با دانشگاه‌های ایران احتیاط کنند.

در این گزارش آمده است که دلیل این کاهش تمایل، واکنش «رسانه‌های تندرو» در ایران به سفر یک هیئت علمی از آمریکا به ایران در بهار سال ۹۴ و متهم‌ کردن این افراد به «جاسوسی» است.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از یک مقام ارشد ایرانی بدون ذکر نام او می‌گوید به نظر می‌رسد که موضوع همکاری میان دانشگاه‌های آمریکا و ایران، از طرف مقام‌های ایرانی به حال تعلیق درآمده است.

پیش از توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، یعنی اواخر خردادماه سال گذشته نمایندگانی از پنج دانشگاه آمریکایی برای بازدید از دانشگاه‌های ایران و از سرگیری روابط آموزشی و تبادل دانشجو به ایران سفر کردند.

این هیت متشکل از نمايندگانی از دانشگاه‌های پيتزر (Pitzer) و راتگرز (Rutgerz)، دانشگاه‌های ايالتی بال (Ball)، وين (Wayne) و کالیفرنیای جنوبی (USC) بود و دکتر آلن گودمن، رئيس و مديرعامل مؤسسه تحصیلات بين‌المللی، رياست آن را بر عهده داشت.

مؤسسه تحصیلات بین‌المللی، مستقر در نیویورک، هدف از این سفر را گسترش همکاری‌های علمی بین دو کشور عنوان کرده و از دیدار این هیئت با مقام‌های وزارت علوم ایران خبر داده بود.

این هيئت دانشگاهی، در مدت اقامت خود در ايران، از دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبايی، صنعتی شريف، صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز و همچنين چند مؤسسه تحقيقاتی از جمله «رويان» ديدار کرد.

اما ماجرای سفری تحقیقاتی و دانشگاهی وقتی پیچیده و بغرنج شد که برخی از رسانه‌ها در ایران از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، اعضای این هیئت دانشگاهی را «جاسوس» سرویس‌ اطلاعاتی آمریکا توصیف کرده و از «حسن نیت» موجود در فضای آموزشی ایران، نسبت به این هیئت آمریکایی انتقاد کردند.

این رسانه‌ها برای اثبات این اتهام به سابقه آلن گودمن استناد می‌کردند و او را مامور سیا می‌خواندند. آقای گودمن در سابقه کاری خود فعالیت و کار برای سازمان سی‌آی‌ای را نیز دارد. او چندی به عنوان تحلیل‌گر برای این سازمان کار کرده است.

خبرگزاری فارس، چندی پس از سفر این هیئت آمریکایی به ایران، با انتشار گزارشی پروژه تبادل دانشجو میان ایران و آمریکا را در راستای تلاش‌ آمریکا در جهت «براندازی» نظام جمهوری اسلامی ارزیابی کرد.

آلن گودمن، رئیس مؤسسه تحصیلات بين‌المللی، و برخی از مقام‌های آمریکا در واکنش به انتشار این گزارش‌ها اعلام کردند که سفر این هیئت علمی به ایران، هیچ ارتباطی با دولت آمریکا نداشته است.

حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، نیز پس از انتشار این گزارش‌ها، گفت که هر هفته تعدادی از این سفرها انجام می‌شود که در راستای گسترش ارتباطات علمی و دانشگاهی است.

مؤسسه تحصیلات بين‌المللی در آمريکا می‌گوید در سال ۱۳۵۷ بيش از ۵۱ هزار دانشجوی ايرانی در آمريکا مشغول به تحصيل بودند و دانشجويان ايرانی، از اين نظر، رتبه اول دانشجويان خارجی مشغول به تحصيل در آمريکا را داشتند.

این مؤسسه پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ میلادی، توسط موری بولتر، برنده جايز نوبل و رييس دانشگاه کلمبيا، اليهو روت، يکی از وزرای امور خارجه آمريکا و استیون دوگان استاد علوم سياسی کالج نيويورک تأسيس شد.

radiofarda

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter