English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نگاهی به پرونده های اخیر قتل سیاهپوستان توسط ماموران پلیس آمریکا

آذوح: کشته شدن دو مرد سیاهپوست در دو ایالت مختلف به فاصله یک روز توسط ماموران پلیس، بخش عمده ای از اخبار دو روز گذشته رسانه های آمریکا را به خود اختصاص داده و موج تازه ای از بحث و گفت‌وگو در مورد برخورد پلیس با مظنونان، به ویژه در مورد آمریکایی های آفریقایی تبار، را به راه انداخته است.

کمتر از یک روز پس از کشته شدن یک مرد سیاهپوست به نام التون استرلینگ توسط ماموران پلیس ایالت لوئیزیانا، که موجب اعتراض گروهی از ساکنان منطقه شد، یک مرد سیاهپوست دیگر به نام فیلاندو کاستیل در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا، به ضرب گلوله پلیس جان خود را از دست داد.

این دو حادثه جداگانه، آخرین موارد از پرونده های کشته شدن افرادی، از جمله آمریکایی های آفریقایی تبار، در جریان ماموریت های انتظامی ماموران پلیس است که برخی معتقد هستند می توانست رخ ندهد و پلیس ایالات متحده را به استفاده بیش از حد از زور متهم می کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نگاهی به برخی پرونده های مشابه در چند سال اخیر انداخته است:

گروگری گان

زمستان گذشته در مونتگومری ایالت آلاباما، علیه یک افسر پلیس سفیدپوست به نام آرون اسمیت به دلیل تیراندازی و قتل مرد ۵۸ ساله ای به نام گروگری گان اعلام جرم شد. مامور پلیس، روز ۲۵ فوریه، در حالی به گروگری در مقابل خانه اش شلیک کرد که او مسلح نبود.

اکیل دنکینز

دادستانی در ایالت کارولینای شمالی به این نتیجه رسید که یک مامور پلیس سفیدپوست، به منظور دفاع از خود، اقدام به شلیک به سوی مظنون کرده است. بنا بر اعلام پلیس، اکیل دنکینز ۲۴ ساله مسلح بود و با در آوردن اسلحه و حرکت به سمت اسلحه مامور پلیس، دی سی توئیدی را وادار به شلیک کرد. این حادثه اواخر فوریه رخ داد؛ هنگامی که توئیدی قصد داشت دنکینز را، که با اتهام دست داشتن در فروش کوکائین روبرو و از حضور در دادگاه سر باز زده بود، دستگیر کند.

فردی گری

شش مامور پلیس در شهر بالتیمور ایالت مریلند، اواخر آوریل گذشته با اتهام های مختلفی، از عملکرد نامناسب تا قتل درجه دوم، در ارتباط با قتل فردی گری، مرد ۲۵ ساله سیاهپوست، دادگاهی شدند. گردن آقای گری پس از دستگیری توسط ماوران، در حالی که به داخل ون پلیس منتقل شده بود دچار شکستگی شد و بعد از مدتی در گذشت. مرگ آقای گری موجب اعتراضات گسترده خیابانی در شهر بالتیمور شد.

والتر اسکات

در صورتی که مایکل اسلیگر در پرونده قتل والتر اسکات مجرم شناخته شود، می تواند با حکم ۳۰ سال زندنان روبرو شود. این مامور سفیدپوست ۳۴ ساله، در تعقیب والتر اسکات بود که در آوریل سال ۲۰۱۵ از یک چراغ قرمز در شمال چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی عبور کرده بود. آقای اسکات هنگام حادثه مسلح نبود.

لاکوان مک دانلد

جیسون ون دایک، یکی از ماموران پلیس شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی، در پرونده تیراندازی به یک نوجوان سیاهپوست به نام لاکوان مک دانلد در سال ۲۰۱۴، متهم به قتل درجه اول شد. اعلام جرم علیه ون دایک، در نوامبر همان سال و در همان روزی که قاضی دادگاه دستور انتشار تصاویر ویدئویی از حادثه که نشانه می داد وی ۱۶ بار به آن نوجوان ۱۷ ساله شلیک کرده بود را صادر کرد، صورت گرفت. ون دایک ادعا کرد که بی گناه است و وظیفه خود را انجام داده و در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است. انتشار ویدئوی مربوط به حادثه روند تحقیقات را – که همچنان ادامه دارد – تغییر داد.

ساموئل دوبوُز

ری تنسینگ، مامور سابق پلیس دانشگاه سینسیناتی، در انتظار جلسه دادگاه خود در ماه اکتبر، به جرم شلیک مرگبار به سوی یک مرد ۴۳ ساله سیاهپوست به نام ساموئل دوبوُز است. ری تنسینگ که ژوئیه سال گذشته خودرو ساموئل دوبوُز را به دلیل نداشتن پلاک متوقف کرده بود از او خواست از خودرو پیاده شود. اما این مامور پلیس سفیدپوست می‌گوید به دلیل آن که فکر می کرد مظنون قصد داشته با ماشین او را زیر بگیرد، به سمت او شلیک کرده است. مقتول هنگام حادثه مسلح نبود. ری تسینگ در حال حاضر به قید وثیقه یک میلیون دلاری آزاد است.

آکای گرلی

در یازدهم ماه فوریه ۲۰۱۶، یک مامور پلیس نیویورک به نام پیتر لیانگ در پرونده قتل آکای گرلی مجرم شناخته شد. گلوله ای که وی هنگام گشت زنی در اطراف یک مجمتع مسکونی در سال ۲۰۱۴ شلیک کرد، بعد از کمانه کردن به آکای گرلی اصابت کرد و منجر به مرگ این جوان ۲۸ ساله سیاهپوست شد. این مامور پلیس چینی تبار آمریکا، گفت هنگام گشت زنی ناگهان صدایی آمد و او به ناچار اقدام به تیراندازی کرد. در ماه آوریل، قاضی دادگاه جرم پیتر لیانگ را به سهل انگاری و قتل غیرعمد کاهش داد و او را به ۸۰۰ ساعت خدمات اجتماعی و ۵ سال تحت نظر بودن محکوم کرد.

جمار کلارک

مرگ جمار کلارک در اثر شلیک دو مامور پلیس در پائیز گذشته، موجب شد خیابان های شهر مینیاپولیس برای هفته ها شاهد تظاهرات مردم خشمگین باشد. ماموران مارک رینگنبرگ و داستین شوارتز روز پانزدهم نوامبر هنگام دستگیری جمار کلارک به سمت او شلیک کردند، که گلوله به سر او اصابت می کند و وی روز بعد از دنیا می رود. مسئله کلیدی در این پرونده این است که آیا به جمار کلارک هنگام شلیک دستبند زده شده بود یا خیر. نتایج تحقیقات مسئولان فدرال و ایالتی می گوید هنگامی که ماموران به سوی جمار کلارک ۲۴ ساله تیراندازی کردند، به وی دستبند زده نشده بود.

برندون گلن

بنا به توصیه چارلی بِک رئیس پلیس شهر لس آنجلس، در ژانویه ۲۰۱۶ علیه مامور کلیفورد پراکتور، که به سوی یک مرد غیرمسلح سیاهپوست شلیک کرد و او را کشت، اعلام جرم شد.

مرگ برندون گلن ۲۹ ساله توسط مامور پلیس سفیدپوست چندین تجمع اعتراضی را به دنبال داشت. این حادثه در ماه مه سال قبل رخ داد.

این برای نخستین بار بود که رئیس پلیس لس آنجلس علیه یکی از ماموران پلیس آن شهر در ارتباط با تیراندازی به مظنون اعلام جرم کرد.

تحقیقات نشان می دهد که برندون که به دستور پلیس بر روی شکم بر روی زمین دراز کشیده بود، می خواست بلند شود که مامور پراکتور ناچار به شلیک به او می شود.

کریستین تیلور

یک آمریکایی آفریقایی تبار که عضو تیم فوتبال دانشگاه ایالتی آنجلو بود، ماه اوت سال گذشته به ظن سرقت از یک ماشین فروشی در شهر آرلینگتون هدف گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. کریستین تیلور ۱۹ ساله، در اثر شلیک یک مامور پلیس سفیدپوست به نام برَد میلر جان خود را از دست داد. تیلور پس از این حادثه از اداره پلیس اخراج شد. با این حال هیئت منصفه تصمیم گرفت هیچ اقدامی علیه این مامور پلیس انجام نگیرد. چرا که کالبدشکافی از مقتول نشان می دهد وی هنگام درگیری با مامور پلیس، تحت تاثیر مواد مخدر بوده است.

voa

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter