English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی: عزل رییس تعمیرات، ۶۰‌میلیون یورو خسارت

آذوح: بر اساس آخرین خبرهای مرتبط با آتش‌سوزی گسترده در مجتمع پتروشیمی بوعلی در ماهشهر، رییس واحد تعمیرات این مجتمع پتروشیمی از کار برکنار شده است.

سایت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در خبر کوتاهی از انتصاب منوچهر محرم‌زاده به عنوان سرپرست تعمیرات مجتمع بوعلی در ماهشهر خبر داده، اما نامی از رییس پیشین این واحد به میان نیاورده است.

خبرگزاری فارس هم با اعلام این خبر درباره اطلاعات به دست آمده درباره جزییات این حادثه نوشته است که برخی کارشناسان، نقص در یکی از پمپ‌های واحد ۸۰۰۱ پارازایلن را علت آتش‌سوزی عنوان کرده‌اند.

با توجه به عزل مدیر واحد تعمیرات این پتروشیمی و با توجه به صحبت‌های اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران ایران که گفته است ضریب ایمنی در پالایشگاه‌ها “به‌خصوص در هنگام تعمیرات” باید افزایش یابد، به نظر می‌رسد که آتش‌سوزی پیش آمده در این پتروشیمی با تعمیرات احتمالی در آن مرتبط بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اما گفته است که جز برج و دو مخزن، به هیچ‌کدام از ۱۱ واحد مجتمع بوعلی سینا آسیبی نرسیده است.

مرضیه شاهدایی امیدوار است که این مجتمع تا دو هفته آینده فعالیتش را از سر بگیرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بر لزوم ایجاد برنامه‌های مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی تاکید کرده و خواستار تعامل و توجه بخش خصوصی و مالکان پتروشیمی‌ها به ارتقای مسائل ایمنی، رعایت استانداردها و رفع نواقص مدیریتی شده است: «باید هر چه سریع تر برای تجهیز منطقه ماهشهر و عسلویه اقدام شود و با شناخت استانداردهای جهانی سطح مدیریت این واحدها را افزایش داد.»

به گفته شاهدایی، میزان خسارت وارد شده به این مجتمع بیش از ۶۰‌میلیون یورو پیش‌بینی می‌شود: «امیدواریم با بررسی کارشناسی میزان دقیق خسارت‌ها برآورد و اعلام شود.»

با وجود این میزان خسارت، عادل نژاد‌سلیم، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفته است که این رویداد تاثیری بر وضعیت این شرکت و هلدینگ خلیج فارس در بورس ندارد، چون کنسرسیومی از ۱۱ شرکت بیمه (شرکت‌های بیمه ایران، البرز، دانا ،آسیا، میهن، کارآفرین، سامان، دی، پارسیان، ملت و ایران معین به رهبری بیمه ایران)، خسارت‌ها را جبران می‌کند.

نژاد‌سلیم اما گفته است که طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود خط تولید این مجموعه تا سه هفته دیگر به وضعیت عادی برگردد.

پتروشیمی بوعلی‌سینا در زمینی به مساحت ٣۶ هکتار در شمال غربی خلیج‌فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر قرار دارد. خوراک این مجتمع پتروشیمی نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی به محصولاتی نظیر پارازایلین، ارتوزایلین و بنزن تبدیل می‌شود.

سایت ماهشهر امروز، پنج روز پیش از حادثه آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی، از قول محمدرضا صاحب نسق، مدیرعامل این شرکت پتروشیمی نوشته بود که عمر این مجموعه‌ها ۱۰ ساله است، در حالی که اکنون ١١ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد: «در آینده نزدیک با دو شرکت فرانسوی به منظور بازسازی و تعمیر واحد آروماتیک و تعویض مولکولاسیو برج‌های جذب قرار‌داد امضا می‌شود. با گذشت ۱۲ سال از آغاز فعالیت، کارخانه نیازمند ترمیم و تعویض برخی مواد و تجهیزات است.»

این سایت نوشته است که برخی کارشناسان باور دارند به‌دلیل قرار گرفتن فرآورده‌های نفتی در دمای بالای شهری مانند بندر‌ ماهشهر، گاهی ممکن است آتش‌سوزی رخ دهد، اما «آن‌چه مشخص است نیاز به حفاظت از تاسیسات گران قیمت نفتی در مقابل حریق است که سال‌ها در کشورمان مهجور مانده است.»

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران ایران اما درباره آتش‌سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی گفته است که نقطه ضعف آتش‌سوزی ماهشهر، مدیریت و فرماندهی اطفای حریق بود. این در حالی است که به گفته همین مقام مسئول، تمام آتش‌نشانی‌ها به غیر از مناطق نفت‌خیز برای اطفای حریق ماهشهر حضور پیدا کرده‌اند اما مسئولیت اصلی با مدیران پالایشگاه و پتروشیمی بوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور: یکی از نقاط ضعف حادثه ماهشهر، مدیریت و فرماندهی اطفای حریق در استان بود که از شب نخست تصمیم گرفته شد مسئول HFC مناطق نفت‌خیز عهده‌دار این مسئولیت شود و مدیرعامل پتروشیمی و وزیر نفت نیز در محل حادثه حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نجار گفته است که در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، واحدهایی با عنوان HFC فعال هستند که برای خاموش کردن آتش امکانات خوبی دارند: «در حادثه اخیر در ماهشهر مدیریت بحران بنا به درخواست و نیاز پالایشگاه در محل حادثه حضور پیدا کرد و در مرحله نخست بالگرد و هواپیما برای اطفای حریق در اختیار آن‌ها قرار داد.»

رییس سازمان مدیریت بحران ایران هم تاکید کرده است که ضریب ایمنی در پالایشگاه‌ها به‌خصوص در هنگام تعمیرات باید افزایش یابد: «ضرورت دارد در مناطق نفت‌خیز وسایل اطفای حریق مجهز و به‌روزی داشته باشیم که هر زمان حادثه‌ای پیش آمد، اقدامات لازم انجام شود. لایحه پشتیبانی مسائل اطفای حریق و آتش‌نشانی هم به دولت و مجلس رفته است که در آن لایحه نیازهای مدیریت بحران دیده شده است.»

ایمنی محیط کار و امداد‌رسانی در هنگام وقوع حوادث مترقبه و غیر‌مترقبه از جمله موضوعات چالش‌براگیز در بیش‌تر مناطق ایران است که در مجموعه‌های صنعتی و کارگری نمودی چشم‌گیر دارد.

radiozamaneh

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter