English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

هفت میلیون ایرانی دوشغله هستند

آذوح: دست‌کم هفت میلیون تن از شاغلان در ایران دارای شغل دوم هستند. شکاف میان دستمزد و هزینه‌ها اصلی‌ترین عامل گرایش به شغل دوم عنوان شده است.

خبرگزاری ایسنا، چهارشنبه ۲۳ تیر گزارش کرد که ۲۸ تا ۳۰ درصد از شاغلان در بازار کار ایران، حداقل دوشغله و یا سه شغله هستند.

نهادهای دولتی جمعیت شاغل ایران در سال گذشته را ۲۱ میلیون و ۳۴۸ هزار تن اعلام کرده‌اند. به گفته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به یک سوم شاغلان دارای «مشاغل غیررسمی» هستند. برپایه این آمار دست‌کم هفت میلیون تن از افراد شاغل در ایران دو شغله هستند.

نتایج یک پیمایش میدانی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته، تعداد افرادی را که بیش از یک شغل دارند، ۴۴۰ هزار نفر اعلام کرده اما غلام‌رضا عباسی رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفته است که ۶۰ درصد کارگران دو شغله هستند.

او شکاف دستمزد و هزینه‌ها را اصلی‌ترین علت گرایش به مشاغل دوم دانسته و گفته است که خانوارهای کارگری بر اساس آمار رسمی دولت حداقل سالانه یک میلیون تومان کسری بودجه دارند. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند که قدرت خرید کارگران ایران در یک دهه گذشته بیشتر از نصف کاهش یافته و فقر زندگی بسیاری از آنان را تهدید می‌کند.

مرکز آمار ایران سال گذشته میانگین هزینه خانوارهای شهری را ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد در حالیکه بر پایه حداقل دستمزد درآمد ماهیانه خانوارهای کارگری در بهترین حالت ممکن ۲ میلیون تومان خواهد بود و این بیانگر کسری بودجه حداقل یک میلیونی تومانی کارگران است.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران پیش از این عدم تامین معیشت خانوار‌ها با یک شغل را دلیل اصلی روی آوردن افراد به شغل دوم دانسته و گفته بود: «زندگی‌ها‌ به قدری سخت شده که تعداد افراد شاغل در بسیاری از خانواده‌ها به بیش از یک نفر افزایش پیدا کرده تا جایی که حتی زنان خانه نیز پا به پای مردان برای گذران زندگی کار می‌کنند.»

نتایج یک بررسی میدانی در این زمینه نشان می‌دهد که ۲۸ تا ۳۰ درصد شاغلان دوشغله هستند و ۲۲ درصد نیز اعلام کرده‌اند که به دنبال شغل دوم هستند. این در حالی است که مرکز آمار ایران اعلام کرده که ۲۶ درصد خانوار‌ها فاقد حتی یک فرد شاغل هستند.

radiozamaneh

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter