English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«گشت ارشاد برداشتنی نیست»

آذوح: فرمانده نیروی انتظامی از برخی از شعارهای انتخاباتی درباره حذف گشت ارشاد انتقاد کرده است. حسین اشتری گفته: «امروز هر کسی که می‌خواهد حتی از یک شهرستان نماینده مجلس شود می‌گوید گشت ارشاد را بر می‌دارم اما مگر گشت ارشاد برداشتنی است؟ قانون را تغییر دهید این ایرادی ندارد. اما ما نمی‌توانیم خلاف قانون کاری را انجام دهیم.»

حسن روحانی در زمان تبلیغات برای ریاست‌جمهوری خود در مصاحبه با هفته‌نامه چلچراغ اعلام کرد که با شیوه برخورد گشت ارشاد مخالف است و آن را حاصل یک «قرائت و برداشت خاص از اسلام و قانون اساسی» خوانده بود.

او با بیان اینکه «عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است و اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مدنظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود»، گفته بود: «عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند.»

همان زمان، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی ایران در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس آگاهی در پاسخ به این سئوال که آیا با تغییر دولت، تغییری در روند طرح امنیت‌ اخلاقی ایجاد می‌شود، گفته بود: «برخی تصور می‌کردند که با آمدن دولت، نوع پاسخ به برخی سئوال‌ها متفاوت می‌شود، اما تصمیم‌گیری‌های ملی، مقطعی نیست.»

او تصمیم‌گیری در این زمینه را برعهده شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی دانسته و گفته بود که اگر «رئیس‌جمهور سلیقه بهتری داشته باشد، ما از این نگاه استقبال می‌کنیم.»

دولت حسن روحانی سعی کرده است که بدون اشاره به آزادی زنان در انتخاب پوشش این را مطرح کند که برخورد پلیسی با انتخاب‌های پوششی زنان موجب ترویج حجاب اسلامی نخواهد شد. با این حال در دوران قدرت این دولت هم گشت ارشاد بارها به خیابان‌ها آمده و به زنان تذکر داده است.

حالا فرمانده نیروی انتظامی، حسین اشتری به اقدامات سلبی پلیس در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرده و گفته: «در بخش سلبی ما حتی شاید ۱۰درصد از کارهایی که بر عهده‌مان گذاشته شده را نتوانسته‌ایم انجام دهیم. البته اقدامات فرهنگی نیز انجام شده اما آنچه که بیشتر در مورد ناجا جلوه می‌کند گشت ارشاد است.»

او به قانون عفاف و حجاب که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده اشاره کرده و گفته است: «۲۶ دستگاه در این قانون مسئولند و این شورا برای عفاف و حجاب ۳۱ مصوبه دارد. ناجا هم با ۲۱ وظیفه یکی از این دستگاه‌هاست و کارهایی که انجام می‌دهد بر اساس قانون است.»

با وجود این اقدامات پلیس، آبان ماه گذشته، محمد سعید منتظر المهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به گزارشاتی از «عدم رعایت حجاب و عفاف در قم» گفت که : گشت ارشاد ۴۰ برابر شده است.

۲۸ فروردین ماه گذشته، اعلام شد که گشت‌های امنیت اخلاقی پلیس پایتخت به همراه ماموران پلیس امنیت عمومی ‏تهران بزرگ در بزرگراه‌ها، خیابان‌های پر تردد و مراکز خرید و تجاری مستقر شده‌اند تا «با بدپوششان، ‏بدحجابان و کسانی که کشف حجاب نموده و عفت عمومی را جریحه‌دار می‌‌کنند، برخوردی قاطع و قانونی داشته باشند.»

۳۰ فروردین هم خبر از ساماندهی بیش از ۷۰۰۰ مأمور «نامحسوس پلیس امنیت» در راستای اجرای «طرح امنیت اخلاقی» – که بیشتر به گشت ارشاد شهرت دارد – در پایتخت داده شد..

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، گفته بود که مأموران مخفی گشت ارشاد برای برخورد با بدحجابی، آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها راهی خیابان‌های شهر پایتخت شده‌اند. این ۷۰۰۰ مأمور مخفی، زنان و مردانی هستند که لباس پلیس بر تن ندارند و قابل‌شناسایی نیستند و از این رو «نامحسوس»اند: مامور مخفی‌های گشت ارشاد: جاسوس‌پروری در دل پلیس

 با وجود گزارش‌هایی که از برخورد خشن گشت ارشاد با زنان منتشر می‌شود و با اینکه بسیاری از زنان حضور گشت ارشاد را باعث ایجاد احساس ناامنی روانی در شهر می‌دانند، اشتری می‌گوید برخوردهای نیروی انتظامی با زنان را بر اساس خواست و مطالبه مردم است و مردم در تماس با نیروی انتظامی تقاضا می‌کنند که نیروی انتظامی به دادشان برسد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه فرهنگ حجاب و عفاف باید از خانواده شروع شده و در مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر دستگاه‌ها ترویج شود و ناجا به عنوان آخرین مرحله وارد شود گفته که در این زمینه «هیچ کس وظیفه‌اش را انجام نداده و این ما هستیم که به وظیفه خود عمل می‌کنیم.»

فرمانده ناجا تذکرهای پلیس به شهروندان را در مرحله اول به نفع جامعه و بعد خود آن شخص دانسته است که هدف آن تأمین نظم، امنیت و آرامش جامعه است.

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال زنان ایرانی را زنانی عفیف و با حجاب معرفی کرده که «عده‌ای به دلیل آشنا نبودن با احکام و حقوق و مقررات تخلفی را انجام می‌دهند و باید به آنان تذکر داد.»

فرمانده ناجا همچنین گفته که رعایت مکردن مسائل شرعی و دینی در برخی از خانواده‌ها نیز مشکل ساز شده و از جمله « پدر خانواده به ما گفته‌ است که ما اشتباه کردیم و ماهواره را به خانه آورده‌ایم.»

او به شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرده که سادگی ورود و دسترسی به آنها مشکلاتی را به وجود آورده است.

به گفته اشتری، در خانواده‌هایی که موازین شرعی و اسلامی را رعایت نمی کنند اتفاقاتی رخ می‌دهد که «گفتنش سخت است.»

 سال ۱۳۹۳ طرحی به ‌نام «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» در مجلس ارائه و کلیات آن تصویب شد اما سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل عواقب احتمالی این طرح در جامعه، از مجلس خواست که آن را مسکوت بگذارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داده بود که اجرای چنین طرحی بین حکومت و مردم شکاف ایجاد می‌کند و ممکن است به مقاومت مردمی بینجامد.

 «پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج» تیرماه ۱۳۹۳ در نتایج تحقیقات خود در مورد وضعیت حجاب در ایران اعلام کرد که ۳۰ درصد از زنان ایران در وضعیت «بدحجابی» به‌سر می‌برند و این آمار همچنان در حال افزایش است.

radiozamaneh

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter