English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

فتح الله گولن و تحریک علیه اردوغان از آمریکا

آذوح: کمال قبیسی-لندن

محمد فتح الله گولن، با لبخند همیشگی که بر چهره دارد، از خوشحال‌ترین افراد مخالف اردوغان از کودتای شب گذشته ارتش ترکیه بود. رئیس جمهوری ترکیه، در اولین پیام خود فتح الله گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام متهم کرد.

شب گذشته برخی افسران ارتش ترکیه دست به کودتا زدند اما کودتای آنها با شکست مواجه شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و هوادارانش می گویند که این کودتا با اقدامات "فتح الله گولن" ارتباط دارد.

«بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه در سخنانی حامیان «فتح الله گولن» را متهم به دست داشتن در کودتای نظامی اخیر در این کشور کرد.

وی گفت:« بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم، حامیان گولن در این کودتا مشارکت داشته اند».

گولن(Gülen) یا بقول برخی رسانه‌های غربی «خمینی ترک‌ها» کیست؟

محمد فتح الله گولن، واعظ، نویسنده و استاد در علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا زندگی می‌کند.

رسانه‌های غربی او را به این دلیل خمینی ترک‌ها می نامند که او از ایالات متحده با اردوغان مبارزه می کند مانند خمینی که از فرانسه با شاه مخالفت می کرد. او از سال 1999 تاکنون در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا اقامت می کند.

گولن برخلاف خمینی که خواستار تطبیق شریعت در تمام شئون زندگی و برقراری نظامی اسلامی بود، او خواستار جدایی دین از سیاست و دولت است او معتقد است که دین تنها باید نقش راهنمایی و ارشاد در جامعه را داشته باشد و نباید آن را وارد وادی سیاست و حکومت کرد به همین دلیل تمام موسسه هایی که وی تاکنون تاسیس کرده بود اغلب موسسه‌های خیریه‌ای برای خدمات اجتماعی و فرهنگی مانند مدارس یا بیمارستان و غیره بوده است.

گولن صوفی و تابع مذهب حنفی است. بیش از 62 اثر اسلامی در باره صوفی‌گری دارد کتاب‌های او به 30 زبان از جمله فارسی، انگلیسی و عربی ترجمه شده است. وی اندیشمندی معروف و به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی مسلط است.

گولن برعکس اردوغان و نجم الدین اربکان مخالف سرسخت اسلام سیاسی است. او به پدر «اسلام ارشادی یا اسلام اجتماعی » معروف است.شمار هواداران او در داخل و خارج ترکیه به ملیونها نفر تخمین زده می شوند.

برخی منابع رسانه‌ای فتح الله گولن را به همکاری با دستگاه اطلاعاتی آمریکا و غرب متهم می کنند. گولن، به عنوان شخصیتی با میول «اسلام ميانه» شناخته شده است.

 هفته‌نامه اکونومیست نیز در شماره 8 مارس 2008 خود با اعلام اینکه جنبش گولن از نگاه غرب یک جنبش معتدل مورد حمایت واقع شده، به گولن هشدار داد که این تمجید و تائیدها به معنی آن نیست که تمامی دولت‌های غربی ادعاهای او مبنی بر «میانه روی اسلامی» را می‌پذیرند. یکی از نزدیکان گولن به اکونومیست گفت، ما می‌دانیم که فعالیت‌های ما تحت نظارت سرویس‌های امنیتی غرب است».

این در حالی است که در فضای سیاسی ترکیه محمد فتح الله گولن به عنوان شخصی محافظه کار و وابسته به غرب شناخته می شود.

گولن، با تمکن مالی شخصی اقدام به راه اندازی سرویسی برای «خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم» از دهه 70 میلادی کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و در طی سال ها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند.

گولن در این مصاحبه که پیش از صدور حکم بازداشت بود ، افزود:« ما قبلاً با قیمومت نظامیان مخالفت کردیم و هم اکنون با قیمومت حزب عدالت و توسعه مخالفیم و به همین دلیل خائن نامیده می‌شویم».

alarabiya

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter