English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

محرم کوسا مهندس کودتای نافرجام ترکیه را بهتر بشناسید

آذوح: ژنرال خولصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، انتظار نداشت که مشاور حقوقی‌اش کسی باشد که کودتا علیه دولت منتخب و خود او را رهبری کند.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه، شبکه خبری آناتولی اعلام کرد که کلنل محرم کوسا، بنیانگذار «شورای صلح» است که برای رهبری ترکیه پس از کودتا، تاسیس شده بود. شبکه تی.آر.تی پس از تصرف توسط نیروهای کودتاگر و خواندن بیانیه کودتا، تشکیل این شورا را با حضور ۴۵ افسر بلندپایه اعلام کرد.

روزنامه «اکشام» نوشت که کوسا، از هواداران فتح‌الله گولن، روحانی اسلامگرایی است که در آمریکا زندگی می‌کند.

دستگاه قضایی ترکیه، پیشتر حکمی برای قرار دادن کوسا تحت نظارت قانونی صادر کرده بود. او مظنون به ارتباط با برنامه ریزی برای کودتا علیه دولت در سال ۲۰۰۳ بود.

اما پس از ۵ سال و ۳ ماه، دادستان ترکیه، حکم لغو نظارت قانونی بر کوسا را لغو کرد. او آن‌ هنگام به سمت مشاور حقوقی رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، گروه گولن را به کنترل گلوگاه‌های دستگاه قضایی از راه عوامل وابسته به خود متهم می‌کند و آن را «نهاد موازی» می‌تواند. احتمال دارد همین عوامل به کوسا در خروج از نظارت قانونی کمک کرده باشند.

سایت «اوده تی وی» نوشته است که در سال ۲۰۰۳، اسنادی برای متهم کردن برخی از افسران به دست داشتن در کودتای سال پیش از آن جعل شد، افسرانی که ارتباطی با این اقدام نداشتند. بنا بر این گزارش، این اسناد جعلی باعث شد که کوسا، تبرئه شود.

alarabiya

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter