English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

عضو شورای نگهبان ایران: نظام انتخاباتی ناکارآمد است

آذوح: عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، می‌گوید نظام انتخاباتی کنونی ایران "ناکارآمد" است و با شرایط موجود نمی‌توان نظام انتخاباتی فعال و پویا داشت. آقای کدخدایی گفته است که شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ها برای بررسی شرایط کیفی نامزدها در انتخابات "هیچ معیاری" ندارد.

او درباره بررسی صلاحیت‌ها گفته است: :قوانینی که در این رابطه وضع شده است مجموعه ای از شرایط کیفی را در نظر گرفته، اما هیچ گاه یک معیار نداده است برای سنجش این شرایط کیفی. شورای نگهبان ناچار است به تشخیص خودش عمل کند، که بارها مورد اعتراض هم قرار گرفته است."

"البته اعضای محترم تلاش می­ کنند هیچ گاه خدایی ناکرده نظرات شخصی خودشان را دخالت ندهند، اما وقتی در یک انتخاباتی ۱۲ هزار نفر ثبت­ نام می‌کنند، طبیعی است میزان دقت هم پایین می­‌آید."

عباسعلی کدخدایی از سال ١٣٨٠ و در دوره‌های چهارم، پنجم و سه سال اول دوره جاری شورای نگهبان عضو آن بوده است و به تازگی برای دوره هفتم شورای نگهبان به عضویت آن در آمده است.

آقای کدخدایی گفته است یک مشکل عمده در نظام انتخاباتی ایران این است که با وجود پذیرش قانونی فعالیت سیاسی احزاب و همچنین حضور بعضی گروه‌های سیاسی در قالب حزب، در ایران "فعالیت حزبی به معنای مرسوم در جوامع دیگر را ما نداریم".

عضو شورای نگهبان درباره وظایف این شورا در قبال انتخابات و رد صلاحیت‌ها گفته است: "ما شرایط کیفی را چگونه بسنجیم؟ هیچ معیاری نداریم. با چه ابزاری انتخابات را برگزار کنیم؟ قانون ساکت است. چگونه باید در این جهت حرکت کنیم؟ قانون ساکت است."

آقای کدخدایی دلیل "ناکارآمدی" نظام انتخاباتی ایران را استوار بودن آن بر "نظرات دهه­ ۶۰ و اوایل انقلاب" عنوان کرده است.

او گفته کوتاه بودن زمانبندی‌های انتخابات و ابهام در تعریف و نظارت بر تبلیغات انتخاباتی و هزینه‌های تبلیغاتی از مشکلات انتخابات در ایران هستند.

یکی از وظایف شورای نگهبان در ایران نظارت بر انتخابات است. عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدهای منتقد و همچنین در مواردی در بررسی سلامت انتخابات مورد انتقاد بوده است.

bbc

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter