English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

شکسته شدن مکرر رکورد مصرف برق در ایران

آذوح: حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران می‌گوید که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری کافی برای تأمین برق صورت نگرفته و وزارت نیرو با ۱۸۰۰ مگاوات صرفه‌جویی، برق مورد نیاز در ساعت‌های اوج مصرف را تأمین کرده و مانع از قطع برق شده است.

او به شهروندان "هشدار" داد که اگر در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند، با خاموشی مواجه خواهند شد.

در سه هفته گذشته رکورد مصرف برق در تاریخ ایران شکسته شد، شنبه ۱۲ تیر مصرف برق در ایران در ساعت ۱۴:۱۰ از ۵۱ هزار مگاوات در ساعت گذشت.

یکشنبه ۲۶ تیر در ساعت ۱۴:۵۴ مصرف برق ایران باز از مرز ۵۰ هزار مگاوات در ساعت گذشت (۵۰۲۳۵) و فردای آن روز در ساعت ۱۵:۲۶ دقیقه به ۵۱ هزار و ۲۲۵ مگاوات رسید و بار دیگر این رکورد شکسته شد.

پیش از این مصرف برق ایران فقط یکبار از ۵۰ هزار مگاوات عبور کرده بود، ساعت ۱۴:۲۶ روز ۲۰ تیرماه ۹۴ که به ۵۰۱۷۸ مگاوات رسید.

به گزارش برق‌نیوز، ساعت اوج مصرف برق از سال ۹۰ تاکنون تغییر کرده و از ساعت‌های شب به روز جابجا شده است.

عبور مصرف برق از پنجاه هزار مگاوات در ساعت به معنای آن است که مصرف برق از تولید آن فراتر رفته است و به گفته مقامات وزارت نیرو و توانیر ایران، این باعث خاموشی و کاهش کیفیت توان و ولتاژ تحویلی به مصرف‌کنندگان می‌شود.

حداکثر توان فعلی ایران برای تولید برق ۵۲ (یا حداکثر ۵۳) هزار مگاوات است.

اوج مصرف برق در ماه‌های گرم سال از اواسط تیرماه تا اواسط شهریور ماه است.

به گفته آرش کردی، مدیرعامل توانیر حداقل ۱۷ تا ۲۰ درصد مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است و سهم این دستگاه‌ها بویژه کولرهای گازی در اوج مصرف ۵۱ هزار مگاواتی حدود ۱۸ هزار مگاوات بوده است (تقریبا ۳۵ درصد).

آقای کردی همچنین گفت که تا اواخر مرداد در هر شبانه روز بیش از یک میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف خواهد شد.

به گفته اسدالله قره‌خانی، نماینده مجلس ایران، برنامه پنجم توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی بادی و خورشیدی را "تکلیف" کرده، اما وزارت نیرو کاری در این زمینه انجام نداده چون "وزارت نیرو به دلیل استفاده از سوخت‌های مجانی انگیزه‌ای برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد."

او همچنین گفت که وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، "وقت کشی" می‌کند و "بوروکراسی اداری" مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه می‌شود.

بر اساس اعلام دفتر مشارکت‌های غیر دولتی سانا در تیر ماه امسال به صورت متوسط هر هفته ۴.۳ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه‌های تجدیدپذیر وارد شبکه سراسری برق شده است.

به گزارش اتحادیه جهانی انرژی هسته‌ای، نیاز ایران به برق سالانه ۴ درصد افزایش پیدا می‌کند. در سال ۲۰۱۳ ایران ۲۷۰ تراوات ساعت برق تولید و ۲۱۰ تراوات‌ساعت مصرف کرده و شش تراوات ساعت هم صادر کرده است.

شصت و شش درصد برق تولیدی در ایران با انرژی گاز و ۲۶ درصد با نفت تولید می‌شود.

سهم انرژی آبی و هسته‌ای در تولید برق اندک و به ترتیب پنج و دو درصد است.

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر تقریبا ناچیز است، یعنی تقریبا چهار دهم درصد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter