English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

فلسطینیان از دولت بریتانیا به خاطر بیانیه ۱۹۱۷ بالفور شکایت می‌کنند

آذوح: مقام‌های فلسطینی می‌‌خواهند از دولت بریتانیا بر سر بیانیه ۱۹۱۷ بالفور که سنگ بنای تشکیل کشوری یهودی در فلسطین بوده، شکایت کنند.

ریاض مالکی، وزیر امور خارجه دولت خودگردان فلسطین گفته است که این بیانیه باعث شد تا به هزینه مردم فلسطینی، مهاجرت گسترده یهودیان به فلسطین در دورانی که تحت قیمومیت بریتانیا بود صورت گیرد.

________________________

    سند بالفور چیست؟

سند معروف به "بیانیه بالفور" در حقیقت نامه کوتاهی است به تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ از آرتور جیمز بالفور، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا، به لرد والتر روچیلد، از رهبران جامعه یهودی بریتانیا. در این نامه که بالفور آن را "بیانیه‌ای در هم‌دلی با آرمان صهیونیست یهودی" می‌نامد، آمده که دولت بریتانیا نسبت به تشکیل "خانه‌ای ملی" برای یهودیان در فلسطین "نظر مساعد" دارد. این نامه حاصل سال‌ها تلاش و مذاکره رهبران صهیونیست چون حییم وایزمن و البته تغییرات ژئوپلتیک خاورمیانه در دوران جنگ جهانی اول بود. در متن نامه بالفور به لرد روچیلد تصریح شده که دولت بریتانیا برای تحقق آرمان‌های صهیونیسم به یهودیان کمک می‌کند با این شرط که "حقوق مدنی و مذهبی جمعیت غیریهودی ساکن فلسطین به خطر نیفتد".________________________

آقای مالکی گفته است شکایت فلسطینیان به دادگاه بین‌المللی ارائه خواهد شد. وزیر امور خارجه فلسطین جزئیات چندانی در باره شکایت مطرح نکرده است.

دولت بریتانیا هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

اسرائیل در سال ۱۹۴۸ پس از آن که قیمومیت بریتانیا بر فلسطین به پایان رسید، اعلام استقلال کرد.

س از جنگ جهانی دوم اقدامات خشونت‌بار گروه‌های تندروی یهودی در منطقه شدت گرفت. یهودیان می‌خواستند قیمومیت بریتانیا بر فلسطین خاتمه یابد و دولت وقت بریتانیا را برای ایجاد یک کشور یهودی تحت فشار قرار دادند.

ریاض مالکی، وزیر امور خارجه دولت خودگردان فلسطینی که برای شرکت در نشست اتحادیه عرب به موریتانی سفر کرده، گفته است که بریتانیا مسئول "تمامی جرایم" اسرائیل از زمان پایان قیمومیتش بر فلسطین در سال ۱۹۴۸ است.

قرار بود محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در این نشست حاضر شود اما به علت مرگ برادرش، وزیر امور خارجه فلسطینی به جای او حاضر شد.

وفا، خبرگزاری رسمی فلسطینی به نقل از آقای مالکی گفته است "تقریبا یک قرن از زمان صدور بیانیه بالفور در سال ۱۹۱۷ می‌گذرد و بر پایه این وعده شوم، صدها هزار یهودی به هزینه مردم فلسطین از اروپا و جاهای دیگر به فلسطین منتقل شدند، جایی که پدر و مادران و جدشان برای هزاران سال زندگی کرده بودند."

گلعاد اردان، وزیر امنیت اسرائیل گفته است این اقدام دولت فلسطینی "عجیب به نظر می‌رسد اما تصادفی نیست."

آقای اردان به روزنامه هاآرتص گفته است که فلسطینیان مدتی است که به صلح علاقه‌ای ندارند و تنها هدفشان "مشروعیت‌زدایی از اسرائیل است."

bbc

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter