English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سخنان بیل کلینتون درباره مسلمانان آمریکا با اعتراض روبرو شد

آذوح: بیل کیلنتون در سخنرانی حمایتش از نامزدی هیلاری کلینتون برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جمله‌ای به زبان آورد که برایش دردسرساز شد. جامعه مسلمانان آمریکا و برخی افراد حقیقی در شبکه‌های اجتماعی به او اعتراض کردند.

«اگر شما مسلمان هستید و آزادی و آمریکا را دوست دارید و از ترور متنفرید، اینجا بمانید و به ما کمک کنید تا با هم آینده را بسازیم، ما شما را می‌خواهیم.»

این جمله که در گردهمایی اعضا و طرفداران حزب دموکرات در فیلادلفیا از سوی بیل کلینتون بیان شد، برایش دردسر ساز شده است. ظاهرا او قصد داشته به سخنان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری آمریکا که خواهان اخراج مسلمانان از آمریکاست پاسخ دهد اما در حالتی خوش‌بینانه می‌توان گفت در فرمول‌بندی جمله‌اش دچار اشتباه شده است.

یک روزنامه‌نگار آمریکایی نوشته، بیل کیلنتون در حقیقت در این جمله مسلمانان آمریکا را به دو گروه تقسیم کرده است: کسانی که از تروریسم متنفرند و مسلمانانی که از ترور نفرت ندارند.

به نوشته سارا هاروارد، کلینتون در این جمله از مسلمانان آمریکا خواسته برای آنکه به عنوان یک شهروند خوب شناخته شوند مخالفتشان با تروریسم را اثبات کنند. این بدان معنی است که اگر کسی با سیاست‌های مبارزه با تروریسم ایالات متحده مخالف است در حقیت از ترور متنفر نیست و نمی‌تواند در آمریکا بماند.

در همین زمینه:

این روزنامه نگار همچنین نوشته در جایی که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون فقط ۲ درصد از آمریکایی‌هایی که کشته شده‌اند قاتلشان مسلمان بوده، معنی ندارد که جامعه مسلمانان آمریکا را با بحث‌های مبارزه با تروریسم پیوند دهیم.

جامعه مسلمانان آمریکا نیز در بیانیه‌ای که صادر کرده این سخنان کلینتون را نقد کرده و نوشته است: «ما از این تیپ‌بندی‌ها و جداسازی مسلمانان از آمریکایی‌ها و از اینکه همواره وفاداری ما زیر سوال است، خسته‌ایم.»

جامعه مسلمانان آمریکا همچنین مصرانه از سیاستمداران خواسته تا درباره نگرانی مسلمانان از اسلام‌هراسی، تعلیم و تربیت، وضعیت بیمه و سلامتی، سیاست‌های پلیس این کشور یا حتی درباره تعمیر چاله‌های خیابان‌ها حرف بزنند و نه فقط درباره مسلمانان.

در بیانیه این جامعه همچنین آمده است: «مسلم است که مسلمانان آمریکا کشورشان را دوست دارند. مسلم است که ما آزادی را دوست داریم و از ترور متنفریم، این‌ها حقایق بدیهی است. اما آیا شما (خطاب به کلینتون) اقلیت‌های دیگر را هم مورد خطاب قرار می‌دهید و درجه وفاداری آنها را زیر سوال می‌برید و از آنها هم می‌خواهید که از جرم و ترور برائت جویند؟»

اعتراض در شبکه‌های مجازی

فیس بوک و توئیتر کاربران آمریکایی نیز پر شده از اعتراض شهروندان مسلمان این کشور به سخنان بیل کلینتون.

کاربری به نام یوسف مُنَیِر نوشته: «"اگر شما مسلمانید و از ترور متنفرید؟" این چه معنی دارد؟ تصور کنید او می‌گفت:"اگر شما سیاهپوستید و از جنایت متنفرید"...»

کاربر دیگری به نام عصمت سارا مانگلا توئيت کرده: «هیچکس نمی‌گوید "اگر شما سفیدپوست هستید و عاشق آمریکا و آزادی هستید و از کشتار با اسلحه متنفرید، اینجا بمانید و به ما کمک کنید".»

سنا سعید نوشته: «مسلمانان آمریکا یک انتخاب دارند: خشونت‌طلب هستند یا مخالف خشونت. در هر حال ما با خشونت تعریف می‌شویم.»

سارا هاروارد روزنامه‌نگار آمریکایی در پایان مقاله خود نوشته است: «آمریکایی‌های مسلمان برای این کشور بسیار زحمت کشیده‌اند و همچنان علیرغم رشد فزاینده اسلام‌هراسی و جنایات ناشی از نفرت از مسلمانان خودشان را با غرور آمریکایی می‌دانند. وقت آن رسیده که کلینتون و سایر اعضای حزب دموکرات مسلمانان را بخشی از "ما" ببینند به جای آنکه به آنها به چشم ابزاری برای مبارزه با تروریسم نگاه کنند.»

dw

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter